باستان شناسی

رشته باستان‌شناسی

علم باستان‌شناسی، شناخت حقایق فرهنگ‌های گذشته است كه در تاریخ، نامی از آنان و شیوه‌ی زندگی‌شان برده نشده یا به ندرت برده شده است. مطالعات باستان‌شناسی، ما را به دنیای زندگی گذشتگان می‌برد و سخن كسانی را كه امروز خاموش‌اند، باز می‌شنویم. در كاوش‌های باستان‌شناسی، علاوه بر آشنایی با فرهنگ‌های مادی مانند دست‌ابزارها، ابزار تولید و معیشت و كسب و كار، فرهنگ معنوی آن‌ها مانند مذهب، آداب و رسوم، زبان، ادبیات، سنت‌ها و رفتارهای فرهنگی نیز مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد. باستان‌شناسان برای شناخت حقایق فرهنگی انسان، او را از طریق آثار و بقایایش مورد مطالعه قرار می‌دهند. تعدد و تنوع آثار و محوطه‌ها، تپه‌ها و بناهای تاریخی و باستانی در سطح كشور و ضرورت انجام مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی روی آن‌ها توسط كارشناسان و نیروهای آموزش‌دیده‌ی ایرانی به جای نیروهای خارجی از سوی دیگر، ضرورت و اهمیت تربیت افراد متعهد و كارشناس را در سطوح گوناگون علمی و دانشگاهی گوشزد می‌كند. حضور كارشناس باستان‌شناسی در هیئت‌های پژوهش‌ و كاوش، حلقه‌ی كاری این هیئت‌ها را از كارگران، سَركارگران فنی و كاردان‌های باستان‌شناس و معماران، كامل كرده و در بالا بردن سطح كمّی و كیفی كار، تأثیر مطلوبی خواهد داشت.

رشته باستان شناسی در ایران زیر مجموعه رشته علوم انسانی به حساب می آید . البته از چند سال پیش دانشکده های هنر نیزاقدام به راه اندازی رشته باستان شناسی در مقطع کاردانی کردند اما به ناچار دانشجویانی که دراین مقطع و در دانشکده های هنر فارغ التحصیل شدند، بعد از یک دوره دیگر شرکت در کنکور سراسری می توانند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و در زیرمجموعه علوم انسانی ادامه دهند. این رشته، شباهت و نزدیكی زیادی به رشته‌ی كاردانی باستان‌شناسی گروه هنر دارد؛ اما برخلاف باستان‌شناسی گروه هنر، كه بیش‌تر به جنبه‌ی هنری باستان‌شناسی می‌پردازد، این رشته بیش‌تر به بُعد تاریخی باستان‌شناسی می‌پردازد. ا ین رشته در حال حاضر در مقاطع كارشناسی پیوسته، كارشناسی ارشد ناپیوسته و دكترا در كشور ارائه می‌شود.

گروه باستان­شناسی دپارتمان علوم انسانی ما به جهت ارائه خدمات به دانشجویان مقاطع مختلف رشته باستان­شناسی ایجاد شده است. اعضای گروه غالبا از دانش آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته باستان­شناسی هستند. در حال حاضر خدمات گروه باستانشناسی شامل: ترجمه متون تخصصی باستان­شناسی (ترجمه انگلیسی به فارسی کلیه متون تخصصی رشته باستانشناسی)، ترجمه مقالات باستان­شناسی (از فارسی به انگلیسی) و

ویرایش مقالات باستان­شناسی می گردد. امید است که این گروه در ارائه با کیفیتِ خدمات یاد شده، موفق عمل نماید و رضایت خاطر شما جلب گردد.


تعداد بازدید : 25428


نظرتان در مورد این صفحه چیست؟

Skip Navigation Links صفحه اصلی > دپارتمان های موسسه ترجمه البرز > دپارتمان علوم انسانی > باستان شناسی
ثبت سفارش جدید