علوم ارتباطات اجتماعی

رشته علوم ارتباطات اجتماعی

رشته علوم ارتباطات اجتماعی امروزه در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی سراسر دنیا تدریس می‌شود و در كشور ما نیز با دو گرایش روزنامه‌نگاری و روابط عمومی، یكی از رشته‌های گروه آزمایشی علوم انسانی است.  این رشته در دوره کارشناسی ارشد دارای سه گرایش : علوم ارتباطات اجتماعی، مدیریت رسانه و روزنامه نگاری می باشد.

روزنامه‌نگاری قرن بیست و یكم با آن‌چه در گذشته وجود داشته است، تفاوت بسیاری دارد. روزنامه‌نگاری در قرن گذشته به وسیله‌ی نویسندگان و صاحبان ذوق ادبی به وجود آمد و هنوز هم در برخی از كشورهای عقب‌مانده، روزنامه‌نگاران همان نویسندگان ادبی هستند، در حالی كه ذوق و قریحه به‌تنهایی كافی نیست و كسانی كه بخواهند در امور مطبوعاتی خدمت كنند، مانند داوطلبان سایر حرفه‌های اجتماعی و حتی بیش از آن‌ها، احتیاج به آموزش و پرورش تخصصی دارند. آموزشی كه در كشور ما در رشته‌ی علوم و ارتباطات، (گرایش روزنامه‌نگاری) داده می‌شود، برنامه‌های آموزشی را طوری تنظیم می‌كند كه بیش از 50 درصد درس‌های دانشجویان، در زمینه‌های دیگر متمركز شود. مثلاً توصیه می‌شود دانشجوی روزنامه‌نگاری، علوم سیاسی بخواند، مقداری روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و هنر بخواند و با سایر زمینه‌هایی كه در حرفه‌ی خود با آن‌ها سروكار دارد، آشنا شود. مثلاً درس‌هایی مثل فیزیك، شیمی یا زیست‌شناسی جزو درس‌هایی هستند كه دانشجوی روزنامه‌نگاری در آمریكا باید حتماً بگذراند؛ چون روزنامه‌نگاری كه می‌خواهد مثلاً با یك پزشك مصاحبه كند باید زمینه‌های پزشكی را بشناسد.

روابط عمومی به معنای امروزی آن، بخشی مهم و حیاتی از هر سازمانی است و كاركنان آن باید به مهارت و دانش‌های بسیاری مجهز باشند. از همین رو روابط عمومی به عنوان یكی از دو گرایش رشته‌ی علوم ارتباطات در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی كشور تدریس می‌شود. روابط عمومی به معنی كنونی آن، شاخه‌ای از مدیریت نوین و بازوی ارتباطی مدیریت است و آن را بخشی از اجزاء و عناصر مدیریت امروزی می‌دانند كه بر نظریه‌های علمی، شیوه‌های كاربردی و تكنیك‌های معینی استوار است و نوشته‌ها و متن‌های حرفه‌ای خاص خود را دارد و فعالیت‌ها و اقدامات آن، با معیارها و ضوابط خاصی سنجیده می‌شود و مقررات اخلاقی پذیرفته‌شده‌ای نیز برای تشخیص سره از ناسره، رفتارها و كارهای روابط عمومی وضع شده است كه ‌باید به آن عمل شود.

شما دانشجویان رشته علوم ارتباطات اجتماعی، می توانید خدمات مربوط به رشته خود را از گروه علوم و ارتباطات ما مطالبه نمایید. در حال حاضر این گروه به ارائه خدماتی شامل: ترجمه مقالات علوم ارتباطات، ویرایش مقالات علوم ارتباطات و ترجمه متون تخصصی علوم ارتباطات می پردازد. امید که خدمات این گروه رضایت خاطر شما را فراهم نماید.


تعداد بازدید : 41030


نظرتان در مورد این صفحه چیست؟

نظرات کاربران به این صفحه

*
*
سلام وقت شما بخیر و شادی،، صفحه کاری شما پر بار و غنی از علم و دانش و فناوری،، چطور می توانم اعضای مترجمین شما باشم،، و مقالات علمی سفارش گرفته و ترجمه کنم،، ممنونم از راهنمایی شما

پاسخ ها به این پیام

مدیر سایت 17:47:24 1400/08/06
با سلام. از بخش دعوت به همکاری فرم همکاری را تکمیل کرده و در آزمون انلاین شرکت کنید.

Skip Navigation Links صفحه اصلی > دپارتمان های موسسه ترجمه البرز > دپارتمان علوم انسانی > علوم ارتباطات اجتماعی
ثبت سفارش جدید