تایید صلاحیت بیش از 600 شرکت دانش‌بنیان

تایید صلاحیت بیش از 600 شرکت دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور توجه به موضوع علوم شناختی را یکی از موضوعات راهبردی دولت تدبیر و امید عنوان کرد و از توجه جدی دولت به این حوزه خبر داد.

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در سفر یک روزه به استان سمنان در جمع روسا و دانشگاهیان این استان در دانشگاه سمنان گفت: یکی از علومی است که آینده بشر را تحت تاثیر قرار خواهد داد حوزه علوم شناختی است و از این رو، یکی از موضوعات راهبردی دولت تدبیر و امید توجه به این حوزه است به گونه ای که سرمایه گذاری خوبی هم در این حوزه در حال انجام است و در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ستادهای معاونت طرح های مختلف در این حوزه مورد حمایت قرار خواهند داد.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته موضوع فناوری‌های نانو مورد توجه مسئولان قرار داشت و حال با نهادینه شدن این موضوع در کشور و فعالیت تخصصی در این حوزه به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌ایم و اینک نیز، دولت با توجه به موضوع علوم شناختی می کوشد این علوم را در کشور نهادینه کند و در این راستا، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موضوعات مربوط به این حوزه را مورد توجه و بررسی قرار داده و در این مسیر از فعالیت‌ها و طرح‌های علوم شناختی کشور حمایت می‌کنیم.

* تلاش برای ایجاد زیر ساخت‌های صنعت تجهیزات آزمایشگاهی تولید داخل

ستاری با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است با اقدامات خود زیر ساخت‌های جدید را در شبکه علمی و فناوری کشور ایجاد کند، ابراز داشت: هم اینک با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی که گردش مالی هزار میلیارد تومانی در کشور دارد در تلاش هستیم صنعت تجهیزات آزمایشگاهی تولید داخل و زیر ساخت های آن را ایجاد کنیم و در این راستا تا 40 درصد سوبسید برای خرید محصولات آزمایشگاهی ساخت داخل در این حوزه در حال پرداخت است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: حمایت این معاونت در مرز دانش برای ایجاد زیر ساخت ها تنها از طریق ستادهای 14 گانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به انجام خواهد رسید.

* نیازمند اتحاد و همدلی برای تغییر نگرش های اقتصادی در کشوریم

ستاری، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان باید به گفتمان قالب در کشور تبدیل شود، بر ضرورت تغییر جهت و نگرش مسئولان و دانشگاهیان به این موضوع تاکید کرد و گفت: هم اینک در کشور نگرش‌ها به موضوع اقتصاد دانش بنیان نیست و در ابتدای این مسیر هستیم که می‌طلبد، دانشگاه‌ها به عنوان مراکز موثر در فعالیت‌های علمی کشور به این بخش توجه بیشتری کنند.

وی توضیح داد: اگر یک حرف نزنیم و متحد نباشیم نمی‌شود از سد تفکرات اقتصادی که در کشور وجود دارد بگذریم چرا که در بدنه ساختارهای دولتی هم با مشکل مقاومت در برابر تفکر اقتصاد دانش بنیان رو به رو هستیم که باید آن را با اتحاد و همدلی با یکدیگر بشکنیم و با تعامل و حرکت به سوی بخش خصوصی از آن بگذریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: نباید از دولت این انتظار را داشت که با این روش برای کشور معجزه کند چرا که این روش جواب نمی‌دهد و باید با همتی ملی با وارد کردن بخش خصوصی به امور و استفاده از مکانیزم‌های مختلف کشور را به سوی پیشرفت در عرصه‌های مختلف هدایت کرد.

* دانشگاه‌ها نیازمند اصلاحات فرهنگی

رئیس بنیاد ملی نخبگان درد ادامه با بیان این موضوع که دانشگاه‌ها با موضوع اقتصاد دانش بنیان و ضرورت اجرا و نهادینه کردن آن در کشور بیگانه هستند، گفت: هم اینک این تصور غلط در دانشگاه‌ها وجود دارد که صرفا باید نسبت به تربیت دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی اقدام کنند در حالی که این تصور غلط است و باید در مراکز دانشگاهی اصلاحات جدی در این بخش صورت گیرد تا دانشجویان و متخصصان تربیت شده در این مراکز با صنعت ارتباط برقرار کرده و بتوانند طرح‌های صنعتی و آزمایشگاهی را اجرایی کنند و بتوانند از حمایت صنعت برخوردار شوند.

* تعریف اشتباه ارتباط میان صنعت و دانشگاه

ستاری با بیان اینکه همواره از نبود ارتباط میان صنعت و دانشگاه سخن گفته می‌شود گفت: متاسفانه در کشور ارتباط میان صنعت و دانشگاه به درستی تعریف نشده است و تعریف ارائه شده در این زمینه اشتباه بوده است چرا که در نظام نوآوری به نهادهای واسط نیاز داریم و این اتفاقی است که در دنیا رخ داده است و شرکت‌های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد از مراکزی هستند که در دانشگاه‌ها باید ایجاد شوند در حالی که چنین مراکزی در دانشگاه ها ایجاد نشده اند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه نمی‌تواند به صورت مستقیم با صنعت در ارتباط باشند چرا که دانشگاه و صنعت دو زبان مختلف دارند که برای برقرار کردن ارتباط با یکدیگر نیازمند حلقه واسطه‌ای هستند که این کار را انجام دهند که در این راستا، به دنبال تشکیل نهادهای واسط در دانشگاه‌ها هستیم.

* نیم درصد بودجه کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص می‌یابد

عضو هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به خدمات قابل ارائه از سوی این صندوق گفت: هم اینک هزار میلیارد تومان در این صندوق اعتبار برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و اساتید دانشگاه که با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در حال فروش محصول خود هستند وجود دارد که این رقم تا سه سال آینده سالانه هزار میلیارد تومان خواهد بود و در سال سوم نیز نیم درصد از بودجه کشور به آن اختصاص خواهد یافت که کار بزرگی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

وی افزود: هم اینک پرداخت وام به شرکت‌های دانش بنیان آغاز شده است به گونه‌ای که اینک روزانه 12 تقاضا از شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات دریافت می‌شود و تاکنون نیز به غیر از تسهیلات پرداختی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 40 میلیارد تومان وام از سوی صندوق پرداخت شده است و قطعا تا پایان سال افزایش می‌یابد.

ستاری از تائید صلاحیت بیش از 600 شرکت دانش بنیان در کارگروه تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان خبر داد.

وی در پایان از اساتید و دانشگاه ها خواست که آنها رافع و حل کننده مشکلات استان ها در موضوعات مختلف باشند و عنوان کرد: توقع از دانشگاه‌ها، رفع مشکلات مختلف صنعت، محیط زیست، اشتغال و... در هر استان است

تعداد بازدید : 708

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید