تولید 3محصول برای حل معضل کم‌آبی و ریزگردها/ بومی سازی هیدروژل و مالچ پلیمری

تولید 3محصول برای حل معضل کم‌آبی و ریزگردها/ بومی سازی هیدروژل و مالچ پلیمری

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از بکارگیری تکنیک ها و فناوریهای روز برای رفع معضل کم آبی و خشکسالی خبر داد و گفت: در این راستا تولید محصول هیدروژل، پلیمر و مالچ امولسیونی و بذر مقاوم به خشکی با هدف افزایش حجم آب در آبیاری درختان و جلوگیری از ریزگردها در دستور کار قرار گرفت.

فرود شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به استفاده از تکنولوژی در جلوگیری و پیشگیری از معضل خشکسالی و برنامه های ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی گفت: خشکسالی روی تولیدات گیاهی، به‌ویژه دیم و تولیدات باغی تاثیر منفی دارد، باعث کاهش درآمد روستائیان می شود و اراضی، بایر می‌مانند و سرمایه ها هدر می رود؛ از این رو برای جلوگیری از این وضعیت باید ابزارهای فناوری را برای مواجهه با خشکسالی به کار بندیم.

افزایش 500 برابری حجم آب با هیدروژل

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تولید محصولاتی مانند هیدروژل، پلیمر و مالچ امولسیونی در كشور گفت: هیدروژل امکان افزایش تا 500 برابر حجم را در آب دارد و کافی است چند گرم آن در یک لیتر آب حل شده و پای درخت ریخته شود؛ این محصول كمك مي‌كند كه رطوبت بيشتري در كنار درخت باقي بماند و جلوي خشکی درخت را در هر فصلی از سال می گیرد.

وی با تاکید براینکه تولید این محصولات انجام شده و محققين در حال تست نهایی برای تجاری سازی این روش هستند افزود: اما اين تمامی کار نخواهد بود، چرا که ممکن است گونه هایی از گیاهان در آينده نزديك معرفي شوند که ریشه عمیق داشته باشند؛ به همین دلیل هم اکنون محققين در حال کار بر روی نمونه هایی از گیاهان هستند که در زمان کاشت، برگ هایشان جمع می شود و در هنگام مشکلات اقلیمی، روزنه هایشان بسته می شود.

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: زمانی که هیدروژل با خاک مخلوط شود به دلیل افزایش قدرت جذب آب در خاک، می تواند نگهداری آب را بیشتر کند و تعداد دفعات آبیاری کمتر می شود که این موضوع خاک و درخت و پوشش گیاهی را در برابر خشکی مقاوم می کند و در نهایت صرفه جویی در آب را به همراه خواهد داشت.

هیدروژل ایرانی چیزی از نمونه خارجی کم ندارد

وی درباره نمونه های خارجی این محصول بومی شده به مهر گفت: نمونه‌های خارجی هیدروژل کیلویی حدود 50 هزار تومان اعلام می شود اما نمونه داخلی آن حدود 20 هزارتومان خواهد بود که البته هم اکنون تولید محدود و قیمت براي مصرف‌كننده بالا است و در صورت تولید انبوه قیمتها بسیار منطقی خواهد بود.

شریفی با بیان اینکه باید نمونه های بومی تولید شده این محصول را از لحاظ سنجش کیفیت و رقابت با محصولات خارجی، در یک آزمایشگاه مرجع تست شود خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که نمونه‌های داخلی چیزی از نمونه خارجی کم ندارد؛ در تولید انبوه ارزان تر خواهد بود و مزیتهای دیگری برای کشور دارد؛ اگرچه مراحل ارزيابي آثار زيست محيطي آن حكايت از بلا اشكال بودن آن در ساير مناطق جهان داشته، ولي ضروري است در داخل كشور نيز مطالعه همه جانبه روي آن صورت‌ گيرد.

شریفی ادامه داد: در زمینه خشکسالی بر روی تولید پلیمر نانوساختار برای کنترل غبار، مالچ امولسیونی و مالچ پلیمری نیز کارهايي انجام شده است.

مالچ پلیمری برای ثبیت شن های روان و کنترل منشا ریزگردها

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در خصوص بکارگیری تکنولوژی خاک کم مصرف که پیش از این از سوی این ستاد اعلام شده بود به مهر گفت: در گذشته با پوشش گیاهی و سنگ ریزه، سنگ فرش ایجاد کرده و بادشکن می‌گذاشتند و درخت می کاشتند که گرد و خاک درست نشود؛ امروز در ادامه همین طرح، ممکن است گونه گياهی باشد که سریع الرشد بوده؛ نقش بادشکن داشته باشد و سرعت باد را کاهش دهد كه از این گونه‌ها استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: در همین حال در گذشته از مالچ نفتی برای جلوگیری از ریزگردها استفاده می شد اما در حال حاضر به دلیل قیمت بالای مالچ نفتی، تولید مالچ پلیمری و بیولوژیک در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم بتوان با این روش جلوی ریزگردها را گرفت.

شریفی افزود: این محصول برای تثبیت شن های روان و کنترل منشاء ریزگردها کاربرد دارد.

بذر مقاوم به خشکی تولید می شود

شریفی از تولید بذر مقاوم به خشکی خبر داد و گفت: این محصول در دست انجام است تا با دستیابی به این فناوریها شاهد افزایش قدرت جذب آب شویم و نیز جلوی فرسایش خاک را بگیریم.

به گفته وی با تولید اين بذرها كه پوششي از محلول جاذب رطوبت و کود دارند، به این سمت می رویم که در چند سال آینده، بذور قبل از ورود به عرصه، با استفاه از تکنیک های موجود تولید را افزایش دهند.

کاهش 20 درصدی در مصرف آب با استفاده از فناوریهای نوین

وی پیش بینی کرد که با بکارگیری این فناوری ها، 20 درصد در مصرف آب کاهش داشته و در عوض 10 برابر ميزان فعلي تولید شود؛ براساس برآوردها اگر بتوانیم به اندازه 6 درصد صرفه جویی آب در کشاورزی داشته باشیم به اندازه نیاز تمام بخش های آب شرب و صنعت دست خواهیم یافت.

قائم مقام ستاد خشکسالی ادامه داد: طرح های مذکور در این مرحله توسط محققان و دانشگاهیان توسعه یافته اما ما از مرحله آزمایشگاهی عبور کرده و در مرحله تولید نیمه صنعتی قرار داریم که پس از آن به تولید انبوه و صنعتی خواهیم رسید؛ به هر حال چون به عنوان یک کشور خشک به این فناوریها نیاز داریم باید پيشگام باشيم و جلوتر از سایر کشورها و حتی کشورهای پیشرفته حرکت کنيم.

وی در پاسخ به این سوال که این محصولات چه زمانی قابل استفاده در سطح وسیع خواهد بود، گفت: درحال حاضر با دو بحث کاملا متفاوت روبه رو هستیم؛ چرا که این محصول ممکن است در آزمایشگاه وجود داشته باشد و تولید شود اما اینکه مردم آن را به کار گیرند بحث دیگری است؛ به همین دلیل باید راه حل به حدی اقتصادی و مقرون به صرفه باشد که بتوان آن را در کشاورزی رواج داد و دانش کشاورزی به حدی برسد که از آن استفاده کند؛ اما هم اکنون در مراحل اولیه این طرح قرار داريم و نمی دانیم چند نفر در کجا دارای مشکلات خاص هستند و آيا تمايل به استفاده از اين فناوري دارند و یا خیر.

تعداد بازدید : 630

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید