محققان کشور دریل هوشمند جراحی ساختند/ جلوگیری از خطرات عملهای ارتوپدی

محققان کشور دریل هوشمند جراحی ساختند/ جلوگیری از خطرات عملهای ارتوپدی

یک شرکت دانش بنیان اقدام به تولید دریل هایی هوشمند کرده است که این دریل ها می توانند از بسیاری از عوارض در عمل های تعویض مفصل زانو و لگن جلوگیری کنند.

پیمان دهقانی ایده پرداز دریل هوشمند جراحی ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دریل های هوشمند ارتوپدی در جراحی های ارتوپدی برای تعویض مفصل زانو و لگن مورد استفاده قرار می گیرند که اکنون دریل های معمولی مورد استفاده در بیمارستانها، هوشمند نیستند و ممکن است جان بیماران را به خطر بیاندازد.

وی خاطر نشان کرد: در یک شرکت دانش بنیان که طراحی و نوآوری تجهیزات پزشکی را به عهده دارد،دریل های هوشمند ساخته شده اند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از این شرکت حمایت هایی داشته است.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی استخوان دو لایه دارد اظهار داشت: دریل هوشمند را می توان به هنگام تعویض مفصل طوری تنظیم کرد که بعد از عبور از عرض استخوان در حد یک میلیمتر، دریل متوقف شده و از آسیب رساندن به عروق و اعصاب استخوان جلوگیری می کند.

ایده پرداز دریل هوشمند جراحی ارتوپدی با اشاره به اینکه این دستگاه در حالت عادی کار نمی کند، اظهار داشت: دریل هوشمند وقتی در مقابل استخوان قرار می گیرد، سیستم الکتریکی مکانیکی دریل فعال شده و با فشار روی شاسی دریل، دریل هوشمند شروع به کار می کند.

وی با بیان اینکه ایده طراحی و ساخت دریل هوشمند ارتوپدی از سال 1389 صورت گرفت عنوان کرد: دریل هوشمند طوری طراحی شده که می تواند با یک دکمه از حالت هوشمندی در بیاید. با عبور از استخوان فرد بیمار، عملیات متوقف می شود.

دهقانی با اشاره به اینکه در حال حاضر دریل هوشمند در بیمارستان گیلان مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: دریل هوشمند ارتوپدی به صورت تک موردی تا حدودی تجاری سازی شده است و تنها در بیمارستان های استان گیلان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی علاوه بر هوشمند بودن دریل های تولیدی در این شرکت دانش بنیان برای تعویض مفصل توضیح داد و گفت: جراح می تواند با دریل های هوشمند به هنگام جراحی عمق ورود به استخوان را مشاهده کند و بر طبق مشاهده خود، توقف عملیات را در فاصله چند میلیمتری تنظیم کند.

وی اذعان داشت با استفاده از دریل هوشمند در عمل های جراحی برای تعویض مفصل زانو و لگن، ورود به عضله، عصب و جریان های داخلی بدن غیر ممکن می گردد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده دریل های هوشمند یاد آور شد: تاکنون 12 دریل هوشمند که تک تک قطعات به کار برده شده در آنها تولید خودمان است، با هزینه 6 میلیون تومان برای هر دریل در شرکت ساخته ایم.

دهقانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در پی ثبت بین المللی دریل هوشمند هستیم توضیح داد: به دلیل اینکه کشورهایی مانند چین نتوانند این دستگاه را کپی برداری کنند،دریل هوشمند هنوز به ثبت بین المللی نرسیده و برون مرزی نشده است.

وی راه اندازی خط تولید دریل های هوشمند را نیازمند بودجه دانست و افزود:خط تولید دریل هوشمند هنوز راه اندازی نشده است و در شرایط کنونی کشور، نزدیک به هفتصد میلیون تومان برای راه اندازی خط تولید دریل هوشمند نیاز داریم.

تعداد بازدید : 586

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید