7 توصیه برای مقابله با بدافزارهای موبایل/ فعالسازی برنامه‌های محافظ در برابر دزدی

 7 توصیه برای مقابله با بدافزارهای موبایل/ فعالسازی برنامه‌های محافظ در برابر دزدی

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای برای محافظت کاربران در برابر بدافزارهای تلفن همراه، توصیه هایی را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز ماهر اعلام کرد: برای محافظت در برابر بدافزارهای تلفن همراه توصیه‌هایی وجود دارد که از جمله آن می توان به نحوه امن كردن دستگاه تلفن همراه، كارهایی كه هنگام دانلود نرم افزارها باید انجام داد، نحوه مسدود كردن سرویس‌های ناخواسته و كارهایی كه هنگام آنلاین بودن با استفاده از دستگاه تلفن همراه باید انجام داد اشاره کرد.

امن كردن دستگاه تلفن همراه

امروزه، بیشتر افراد حساب‌های كاربری شخصی و یا كاری و سایر سرویس‌های حیاتی خود را در دستگاه‌های تلفن همراه خود نگهداری می كنند. این كار بدین معنی است كه اگر دستگاه شما گم یا دزدیده شود، زیان‌هایی كه خواهید دید صرفاً از دست دادن یك دستگاه فیزیكی نیست.

اگرچه نگرانی‌هایی درباره حملات آنلاین وجود دارد، اما ساده‌ترین راه برای ورود بدافزارها به دستگاه، دراختیار گرفتن آن و نصب دستی بدافزار است. به عبارت دیگر، در ابتدا امنیت فیزیكی دستگاه خود را حفظ كنید. برای امن كردن دستگاه دو كار زیر را انجام دهید.

1-دستگاه را قفل كنید

قفل كردن دستگاه از دستكاری تنظیمات و نصب برنامه‌ها (مانند جاسوس افزارها یا ابزارهای مانیتورینگ) توسط افراد غیرمجاز جلوگیری می‌كند. برای تاثیر بهتر قفل كردن، مطمئن شوید كه كلمه عبور/كدعبور/ الگو یكتا هستند و ترجیحاً شما می‌توانید آنرا به خاطر بسپارید ولی شخص دیگری نمی‌تواند آنرا حدس بزند.

2-از برنامه‌های محافظت در برابر دزدی استفاده كنید

اگر مشخص شد كه گوشی دزدیده شده شما برنخواهد گشت، می‌توانید از برنامه‌های محافظت در برابر دزدی - كه نوعاً امكان از راه دور پاك كردن اطلاعات درون گوشی را به شما می‌دهند- استفاده كنید؛ برخی از راه حل‌های ضد دزدی، برای كمك در مكان یابی دستگاه شامل ویژگی‌هایی مانند نگاشت مكان یا به صدا در آمدن هشدار هستند تا به شما در یافتن دستگاه كمك كنند.

زمان دانلود برنامه‌های كاربردی

زمانی كه امنیت فیزیكی دستگاه شما تامین شد، می‌توانید هنگام دانلود برنامه‌ها، سه مرحله زیر را انجام دهید.

1-برنامه‌ها را فقط از مكان‌های معتبر دانلود كنید

به صورت پیش فرض، نصب برنامه از هر منبعی غیر از play store در دستگاه‌های آندرویدی امكان پذیر نیست؛ این مورد را از طریق منوی تنظیمات>برنامه های كاربردی>منابع ناشناخته (setting > applications > unknown sources) چك كنید. اگر گزینه مربوط علامت خورده باشد برنامه‌های غیر play store هم می‌توانند نصب شود. توصیه بر نصب نرم افزارها از مكان‌های معتبر است.

2- درخواست‌های مجوز برنامه‌ها را چك كنید

فهرست مجوزهای درخواست شده برای دسترسی برنامه را در زمان دانلود برنامه‌ها بخوانید.

اگر درخواست‌های دسترسی به نظرتان دسترسی‌های ویژه یا غیرمرتبطی را می‌خواهد، حتماً علت این دسترسی‌ها را به طریقی از تولیدكننده نرم افزار بپرسید چرا كه معمولاً تولیدكنندگان قابل اعتماد چرایی نیاز به چنین دسترسی‌هایی را توضیح داده اند. اگر علت این امر برای شما قانع كننده بود ممكن است دانلود app را انتخاب كنید.

3- برنامه‌ها را با آنتی ویروس تحت تلفن همراه اسكن كنید

پس از دانلود برنامه‌ها روی دستگاه خود، از آنتی ویروس تحت تلفن همراه قابل اعتمادی برای اسكن برنامه استفاده كنید.

مسدود كردن سرویس‌های ناخواسته

مكانیزم‌های اخذ سود بیشتر از طریق بدافزارهای تلفن همراه، می‌تواند با استفاده از ارسال پیامك‌های ارزش افزوده، متصل كردن كاربر به سرویس‌های ارزش افزوده با نرخ متفاوت، یا اجبار دستگاه به برقراری تماس‌ با سرویس‌های با نرخ متفاوت باشد. مسدود كردن تماس‌ها یا پیام‌های ارزش افزوده راهی برای كاهش ضررهای مالی حتی در صورت نصب شدن بدافزار است. برای مسدود كردن سرویس‌های ناخواسته، كار زیر را انجام دهید.

1- روی سرویس تماس یا پیامك محدودیت تنظیم كنید

بیشتر اپراتورها به كاربران خود امكان تنظیم كردن یكسری محدودیت‌ها روی سرویس تماس یا پیامك را می‌دهند تا كاربر بتواند ارسال تماس‌ها یا پیام‌های ناخواسته را مسدود كند.

به این نوع تنظیم محدودیت “call or SMS barring service” یا “premium-rate blocking” گفته می‌شود. نحوه تنظیم این نوع محدودیت را از اپراتور تلفن همراه خود بپرسید. برخی سرویس‌ها هم شماره PIN یا روش دیگری را برای حذف داوطلبانه این محدودیت فراهم می‌كنند.

زمان آنلاین بودن

با توجه به اینكه امروزه كاربران علاقمند به مرور سایت‌ها از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود هستند، سایت‌های مخربی مشاهده شده كه به این دستگاه‌ها آسیب وارد كرده است. برای محافظت در برابر این آسیب كار زیر را انجام دهید.

1- از امكانات محافظت مرور وب، استفاده كنید

برای اینكه هنگام "گشت و گذار در اینترنت" به سایت‌های مخرب وارد نشوید، از امكانات محافظت مرور وب (كه بیشتر ضدویروس‌ها آنرا دارند) برای بلوكه كردن سایت‌های مخرب شناخته شده استفاده كنید.

تعداد بازدید : 595

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید