703 نفر فاقد شرایط بورسیه بودند

703  نفر فاقد شرایط بورسیه بودند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نهایت 222 نفر معدل زیر 14 در کارشناسی، 299 نفر معدل کم در ارشد و 314 نفر دارای حداقل معدل که اگر هم پوشانی ها را اضافه کنیم 703 نفر در نهایت فاقد شرایط بوده اند و حتی گواهی آنان نیز معتبر نیست.

رضا فرجی دانا امروز در ادامه دفاعیات خود درباره دانشجویان بورسیه اظهار داشت: هدف از اعزام که برای دوستان مبین است، تامین استاد مورد نیاز دانشگاه برای مناطق محروم است که در سال 64 مصوب شده است. از سال 85 مبانی کار به تدریج به سمتی می رود که در سال 87 با بندی دیگر مواجه می شویم. فراخوان بورسی است که هر سال منتشر می شود افرادی که دارای خدمات برجسته در زمینه های ایثارگری، فرهنگی، آموزش، پژوهشی و فناوری هستند باید در بورس اداره دانشجویان خارج برجسته بودن افراد توسط کمیته های تخصصی احزار شود و حداقل معدل برای کارشناسی 14 و برای کارشناسی ارشد 16 اعلام شده است.

وی گفت: این در حالی است که متوسط معدل کارشناسی کل کشور 15.5 و متوسط ارشد 17.2 است و اگر می خواهیم کادرسازی کنیم باید از کف بالاتر را می گذاشتیم. معرفان بورسیه ها روسای دانشگاهها و معاون فرهنگی وزارت علوم، مدیر کل بورس و تشکلهای دانشجویی هستند که فراوانی آنان در سال 91 و 92 تعداد 279 و به ترتیب 257 و سپس 117 نفر است.

طرح شکایت علیه منتشر کننده اسامی بورسیه ها

فرجی دانا، اظهار داشت: برخی از بورسیه ها تبدیل خارج به داخل شده اند که در واقع با هدف صرفه جویی ارزی صورت گرفته است. باید گفت که 163 نفر از ایثارگران، 1080 بورس مربیان، 729 نفر بورس خارج استفاده کرده اند. ما با این حال لیستی را که در رسانه های مجازی اعلام شده بود تکذیب کردیم و این فهرست از دید ما مجعول است و برخی از اسامی هیچ تطبیقی با پرونده ها نداشته است و در فضای مجازی جاهایی گفته شده است و طرح شکایت کردیم علیه فردی که در سایت آن را داده است. چرا چنین کار بدی انجام شده است؟ چیزی که اصلا تایید نمی کنیم. بورسیه های اعزام به خارج که گرانترین بورسیه ها هستند بین 600 میلیون تا یک میلیاردتومان هزینه دارند.

وزیر علوم، گفت: در اعزام 729 نفر از این بورسیه ها، 71 نفر در لیسانس معدل زیر 14، 70 نفر در ارشد دارای معدل زیر 16 دارند. درباره مربیان هم باید بگویم در آیین نامه قبلی مربیان به مربیان بعد از سه سال بورس داده می شد و بعد پیمانی ها نیز به آنان اضافه شدند و تقربیاً 617 نفر پیمانی بودند که هیأت امنای دانشگاه آنها را تایید نکرده بود.درباره معدل هم باید بگویم معدلشان بین 12 تا 13 و 13 تا 14 بودند.در نهایت 213 نفر دارای معدل زیر 16 در ارشد هستند. 252 نفر شرط سنی زیر 40 سال را نداشتند.

آمار بورس خارج                             

وی ادامه داد: آنهایی که برای بورس خارج از کشور ثبت نام کرده اند، از این 1860 نفر ثبت نامی بورس 1074 نفر علوم انسانی، 272 نفر فنی مهندسی، 213 نفر علوم پایه، 218 نفر کشاورزی، 110 نفر هنر بوده اند. در رشته های ادبیات فارسی، فقه و حدیث، تاریخ انقلاب اسلامی، نهج البلاغه، معارف اسلامی. آیا این رشته در اولویت اعزام باید باشند؟ آیا جز نقشه جامع علمی کشور هستند؟ برای این گروه ها به دکتری وارد شدند، شهریه دادیم و بورسشان کردیم که 35 درصد این دکتری ها علوم انسانی بودند.

وی ادامه داد: دوستان گفتند وزارتخانه در این زمینه مطلع نبوده است و نامه درونی وزاتخانه است که در اختیار خودمان است و اخیرا از طرف کمیسیون مجلس که می دانسته به آن اعتراض کرده و  طبق قانون اعزام باید با آزمون دانشجوی بورسیه به خارج برود و اصطلاح تبدیل به داخل حقیقتی ندارد و از آزمون دکتری غیرمتمرکز استفاده شود.

فرجی دانا گفت: وزیر وقت به نکته ای اشاره می کند و می گوید تبدیل خارج به داخل نه تنها تبعیض آمیز نیست بلکه عین عدالت است و اگر تفاوت قائل نشویم تبعیض و ظلم آشکار است. در اینجا از یکی از امضاکنندگان استیضاح تشکر کردم که گفته است ما بین بچه مسلمان فرد معدل بالا نداریم؟ ما بیاییم این سه مرحله ای که رانتهای علمی به شمار می آید و امکان ادامه تحصیل، پرداخت شهریه و بورسیه دانشگاه را به کسانی بدهیم که شایستگی دارند و از نگرانی ها این بود کجا کار انجام شود.

703 نفر فاقد شرایط بورسیه

وی گفت: درنهایت 222 نفر معدل زیر 14 در کارشناسی، 299 نفر معدل کم در ارشد و 314 نفر دارای حداقل معدل که اگر هم پوشانی ها را اضافه کنیم 703 نفر در نهایت فاقد شرایط بوده اند و حتی گواهی آنان نیز معتبر نیست چون معدلی نبوده است که کنترل شود. از تعداد 1083 نفر 600 نفر جایابی شدند و سایرین هم منهای آن 703 نفر، در حال انجام کارهای خود هستند.

وی افزود: من اطلاعی در این باره نداشته ام و اولین نامه از دیوان محاسبات به من رسید. برخی از تحرکات در فضای مجازی و شروع شد و نگفتیم تحصلیشان قطع شود بلکه شهریه شخصی شود، کسانی که در مسیر قانونی بورس شده اند ادامه تحصیل دهند و برای ما جمع بندی عادلانه است، بدون اینکه فضایی بسازیم همه را تعیین تکلیف کنیم. انتخاب بهترینهای علمی و اخلاقی از طریق آزمون انجام دهیم و در آیین نامه مربیان تجدید نظر کنیم و نخبه ها را از خارج از کشور بورسیه کنیم و یک مقدار مهاجرت را معکوس سازیم.

وی درباره نشریه دانشجویی در مشهد که نوباوه در سخنان خود به آن اشاره کرد، گفت: نوباوه نگرانی مهاجرت را گفتند که من پاسخ دادم. نشریه دانشجویی که به آن اشاره کردند در مشهد، تعطیل و برخورد شده است و آنچه ما می دانیم تمام آنچه در دانشگاه با مشورت گیری صورت گرفته است و سرپرست دانشگاه تعیین شده است افرادی که هم راستا با انقلاب هستند در مسئولیت مهم رئیس دانشگاه گمارده می شوند.

وی گفت: در مطالب دیگری که عزیزان فرمودند که فلانی لجبازی می کند، من اصلا لجبازی نمی کنم و در مقوله علم و فناوری جایی برای لجبازی نیست. آنچه درباره ستاد جنگ در وزارj گفته شد چطور می شود یک وزارخانه در دولتی علیه نظامی که در آن قراv گرفته کاری انجام دهد آیا دولت می تواند مخالف نظام باشد؟ یعنی ما با دست خودمان شلوغ می کنیم کشور را چه سودیم بریم؟ آیا مطابه دیگری است؟ جز اینکه می خواهیم اهداف عالیه نظام را پبش ببریم؟ مگر جز این است؟ نمایندگان را متهم به رانت نکردیم و حرف از توسعه غیرهدفمند آموزش عالی بود من نه به نماینده خاصی نظر داشتم و نه به عنوان رویه قالب به آن نگاه کردم. خواستار تعامل هستیم و می خواهیم با تعامل سازند چرخ توسعه علمی کشور را بچرخانیم.

فرجی دانا ادامه داد: با خدای خود عهد کرده بودم کوششی برای جایگاه رشد ملی فروگذار نکرده بودم و بعد از نه ماه خدمت اعلام می کنم اگر بار دیگر مورد اعتماد قرار گیریم با خدای خود عهد خواهم بست، قانونمندی و قانونمداری از مدیران کمک گیرم و شایسته سالاری مبنای انتصابات باشد. حداکثر توان خود را به جایگاه شایسته و در خور به کار گیرم و از رانت خواری علمی جلوگیری کرده و مانع شیوع فساد شوم.

وزیر علوم، گفت: حفظ و تداوم و آرامش برای استمرار علمی استادان را سرلوحه کار خود قرار دهم و از هر کوششی برای توسعه فروگذار نکنم، رهنمودهای رهبری را که مهمترین حامی و مشوق حرکت علمی کشور است در برنامه ریزیها و تلاشهای خود و همکاران مبنا قرار دهم، فعالیتهای دانشجویی و تشکلها را در چارچوب قانون، منافع ملی و مصالح نظام هدایت کنم.

تعداد بازدید : 701

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید