حل مشکل ناباروری زوج‌ها با کیت‌های ساخته شده توسط محققان ایرانی

حل مشکل ناباروری زوج‌ها با کیت‌های ساخته شده توسط محققان ایرانی

با اجرای طرح کلان ملی ساخت کیت های IUI زوجهاي نابارور در کشور می توانند با هزینه های کمتر و با روش درمانی ساده و کارآمد به باروری برسند و مشکل خود را برطرف کنند.

حدود سه ميليون زوج نابارور در كشور وجود دارند كه درصد بالايي از آنها از دسترسي به درمان مناسب محروم هستند. انجام روش هاي درماني پيچيده و پر هزينه مانند IVF اگر چه در موارد مشخص، لازم و ضروري هستند اما بسياري از بيماران با روشهاي درماني ساده تر و ارزانتري مانند IUI نيز قابل درمان هستند كه باید براي دسترسي مناسب برنامه ريزي بهتري صورت پذيرد.

با اجرای طرح کلان ملی کیت های IUI می توان مشکل درصد زيادي از زوج نابارور در کشور را که تاکنون به روش های پرهزینه و پیچیده IVF دسترسی نداشتند را با روشي ساده تر، ارزان تر و اليته كارآمد برطرف کرد.

دكتر عابد مجری اجرای این طرح کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تشریح این طرح گفت: كاربرد اصلي طرح در درمان ناباروري به روش IUI است. IUI روشي ساده درمان ناباروري است كه سالهاست بصورت موثر در دنيا و مخصوصا در ايران براي درمان مشكلات ساده ناباروري استفاده مي شده است كه انجام آن نياز به تجهيزات پيچيده آزمايشگاهي داشته است.

وی گفت: در طرح ما پزشكان با يك كيت يكبار مصرف بدون نياز به تجهيزات خاصي روشي ساده و ارزان در درمان ناباروري را اجرایی می کنند. فناوري اين طرح 100 درصد بومي بوده و مبتني بر تحقيقات بنيادي ،كاربردي و آكادميكي بوده كه تمامی مراحل در داخل انجام شده است. ما در این مسیر موفق شده ایم با انجام تست ها و كارآزمايي هاي مختلف کارایی آن را بخوبي نشان دهيم.

عابد خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز زوج های جوان و ضرورت پاسخگویی به درخواست های مربوط به استفاده از روش های باروری، از سال 75 فعالیت های تحقیقاتی و علمی محققان این حوزه بر روی پدیده جدید در حرکت اسپرم ها آغاز و با تمرکز بر این مهم، به موضوع جابجایی و تحرک اسپرم ها و اینکه آن ها می توانند بر خلاف جریان مایع حرکت کنند دست یافتیم.

وی اضافه کرد: این کشف یافته ای بنیادین و جدید بود که برای بررسی آن، فعالیت های تحقیقات کاربردی بر موضوع این پدیده آغاز و بر مبنای آن، وسیله ای تولید شد که با آن می توانستیم اسپرم های سالم را از مابقی اسپرم ها جدا کنیم و پس از نمونه سازی و انجام تست های اولیه این فناوری در کشورهای انگلیس و آمریکا به عنوان پتنت به ثبت رسید.

مجری طرح کلان کیت های ناباروری IUI، اظهار داشت : موضوع تولید کیت های درمان کننده ناباروری درابتدا با وزارت بهداشت، مطرح شد که این وزارتخانه پس از تایید طرح، آن را برای دریافت حمایت به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی کرد و در نهایت با حمايت این دو مجموعه نمونه صنعتي این محصول طراحي و تولید شد و پس از آن، با استفرار در پارك فناوري پرديس و تاسيس شركت دانش بنيان اين اختراع جديد تجاري سازي شد و اینک و توانسته ايم آنرا وارد مرحله فروش و بازار کنیم. برای اجرای این طرح دو سال و برای تجاری سازی این محصول نیز دو سال زمان صرف شده است.

وی با تاکید بر اینکه توجه به بازارهای جهانی با توجه به نیاز سنجی برای عرضه بین المللی این محصول در دستور کار قرار دارد، بازار کشورهای همسایه را در این زمیه مطلوب دانست و گفت: از آنجایی كه كشورهاي منطقه از نظر دسترسي به امكانات درمان ناباروري بسيار فقير هستند طرحی به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي ارایه شده است تا بتوانيم با كشورهاي منطقه در اين زمينه همكاري و بازار تقاضای آنان را به این کیت ها تامین کنیم.

 

عابد اظهار داشت: طبق نظر كارشناسان يكي از روشهاي موثر افزايش جمعيت كمك به درمان بيماران نابارور است که متاسفانه در سايه سياستهاي كنترل جمعيتي تا به حال مغفول مانده است. حمايت و ترويج چنين درمان هاي ساده اي مي تواند با هزينه كمتري كمك موثري به افزايش جمعيت کند.

تعداد بازدید : 584

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید