ساخت راکتور تولید برق از سلولهای خورشیدی لایه نازک در ایران

ساخت راکتور تولید برق از سلولهای خورشیدی لایه نازک در ایران

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات از ساخت یک راکتور ویژه برای تولید برق از سلولهای خورشیدی نازک خبر داد و گفت: این تجهیزات با چنین مشخصاتی برای اولین بار در خاورمیانه بکار برده می شود.

محمود قرآن نویس رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات گفت: یکی از تحقیقاتی که در این مرکز در حال پیگیری است در جهت پتانسیل تولید برق توسط سلولهای خورشیدی  لایه نازک است.

وی عنوان کرد: تحقیقات اولیه گروه خورشیدی در این مرکز نشان داد که روشهای مجهز به سیستمهای خلاء جهت رسیدن به سلولهای خورشیدی، به راندمان بالا نیاز دارد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از ورود هرگونه ناخالصی در طول مراحل ساخت سلول خورشیدی تاثیر بسزایی در بازدهی نهایی خواهد داشت، افزود: درساخت سلول خورشیدی نیاز به یافتن تکنولوژی است که بتوان تمامی مراحل لایه نشانی را بطور پیوسته و بدون شکست خلاء انجام داد.

وی در خصوص چالش این پروژه توضیح داد: برای ساخت سلول خورشیدی با سرعت تولید بالا، کیفیت بالای محصول نهایی و کاهش هزینه تولید با تکنولوژی بالا نیاز است.

قرآن نویس با اشاره به اینکه از 2 سال پیش تحقیقات بر روی سلول های خورشیدی برای تولید برق در این آزمایشگاه آغاز شد، خاطر نشان کرد: با توجه به پیچیدگیهای این پروژه در طی سه ماه، مطالعات اولیه مبتنی بر امکان سنجی و ویژگیهای ساخت سلولهای خورشیدی لایه نازک متشکل از چهار لایه مختلف به شیوه کندوپاش (اسپاترینگ) تحت خلاء بالا و در محیط پلاسما، انجام شد.

وی در ادامه توضیح داد: در مرحله بعدی به تعیین ابعاد و مشخصات راکتور و طراحی آن به کمک نرم افزار solid works  پرداخته شد. همچنین این دستگاه لایه نشانی با چهار تارگت، بطور کامل در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما و با استفاده از امکانات داخلی مرکز ساخته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما در خصوص ویژگی برجسته دستگاه لایه نشانی با چهار تارگت، توضیح داد و عنوان کرد: استفاده از چهار تارگت بجای یک تارگت در محفظه راکتور یکی از ویژگی های برجسته این دستگاه است که بنابراین امکان رسوب نشانی لایه ها با ترکیبات متفاوت بطور پیوسته و بدون شکست خلاء ایجاد می شود.

قرآن نویس با بیان اینکه تنها تجهیزات اسپاترینگ (کندوپاش) با چنین مشخصاتی برای اولین بار در خاورمیانه بکار برده می شود، اذعان داشت: حضور میدانهای الکترومغناطیس و پلاسمای متمرکز شده در افزایش راندمان نهایی سلول خورشیدی تاثیر بسزایی داشته، به دلیل اینکه عدم حضور ناخالصی، چسبندگی بین لایه ای، یکنواختی ترکیب لایه ها و غیره از جمله عوامل بسیار مهم در تغییر راندمان هستند و همگی آنها توسط روش لایه نشانی پیشنهادی در این طرح، قابل حصول اند.

وی یادآورشد: اکنون پس از دو سال تلاش محققان این مرکز موفق به ساخت اولین نمونه آزمایشگاهی این سلول شده و در ادامه هدف گذاری های انجام گرفته وارد مرحله افزایش به بالاترین راندمان ممکن شده ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، پانلهای خورشیدی لایه نازک اولین و تنهاترین تکنولوژی فتوولتائیک  هستند که با انواع  سیلیکونی، با قیمت ارزان ترو پتانسیل تولید بالاتر در بازار وسایل فتوولتائیک وارد عرصه رقابت شده اند.

از میان مشخصات برجسته این دسته از سلول ها می توان، پایداری شیمیایی عناصر و دیاگرام فاز ساده برای شکل گیری این ترکیب، درحجم تولید بالا یاد کرد.

در حال حاضر وضعیت پیشرفت فناوری سیستم های فتوولتائیک لایه نازک در دنیا در مرحله تولید صنعتی قرار دارد. این سیستمها از لحاظ قیمت و قابل دسترس بودن جهت نصب بر پشت بام های منازل و نیز امکان تولید سیستم های تامین انرژی زمینی در ابعاد بزرگ قابل توجه هستند.

بکارگیری شیشه های تجاری از جنس سودالایم در ساخت این پانلها یکی از دلایل کم هزینه بودن تولید این سیستم ها هستند. به همین دلیل، سلولهای خورشیدی لایه نازک معمولاً از زیرلایه های شیشه های سودالایمی (SLG) پوشش داده با الکترودهای شفاف (TCO) ساخته می شوند. در حالیکه در آزمایشگاه های تحقیقاتی انواع گرانتر شیشه (شیشه های بدون سدیم مانند آلومینوسیلیکات یا بروسیلیکات) که دارای ویژگیهای حرارتی و نوری بهتری هستند استفاده می شود.

تعداد بازدید : 576

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید