جزئیات مدت تحصیل و واحدهای درسی دکتری پژوهش محور دانشگاه آزاد

جزئیات مدت تحصیل و واحدهای درسی دکتری پژوهش محور دانشگاه آزاد

معاونت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل پذیرش دوره دکتری پژوهش محور را اعلام کرد و متقاضیان می توانند از امروز تا 27 مهرماه در این دوره ثبت نام کنند.

اطلاعیه دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور منتشر شد.

بر این اساس، دوره دکتری تخصصی پژوهش محور، بالاترین دوره تحصیلی آموزش عالی است که به اعطای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی پژوهشی می انجامد و رسالت آن تربیت افرادی که با نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی در زمینه های مختلف علوم و فناوری در رفع نیازهای کشور و گسترش مزرهای دانش نو موثر باشند.

تعداد واحدهای درسی

مجموع واحدهای دوره دکتری تخصصی پژوهش محور در برنامه درسی مصوب هر رشته 36 واحد شامل 28 تا 33 واحد مربوط به طرح پژوهشی و 3 تا 8 واحد باقی مانده مربوط به واحدهای درسی آموزشی مورد نیاز است که بنا به نظر استاد یا استادان راهنما، دانشجو موظف به گذراندن آن (ترجیحاً در نیمسال اول تحصیل خود) خواهد بود.

اعتبار مدرک

مدرک دکتری تخصصی پژوهش محور مانند مدرک دکتری تخصصی آموزشی – پژوهشی معتبر است و دانش آموختگان در این دوره از مزایای استخدامی مترتب بر آن ( از جمله عضویت در هیأت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی با رعایت سایر مقررات) بهره مند خواهند شد.

مدت مجاز تحصیل

مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری تخصصی پژوهش محور حداقل 3 سال و حداکثر چهار و نیم نیمسال است. در صورت ضرورت به پیشنهاد استاد (استادان) راهنمای اصلی و تایید گروه ذیربط حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به این مدت افزوده می شود.

شرایط و چگونگی جذب دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش محور

تمام متقاضیانی که دارای حداقل معدل کارشناسی ارشد 18 در رشته های علوم انسانی و 17 در رشته های غیرعلوم انسانی هستند مجاز به ثبت نام و شرکت در مراحل بررسی و پذیرش دوره دکتری پژوهش محور هستند.

تبصره: دارندگان مدرک دکتری عمومی پزشکی یا داروسازی که دارای حداقل معدل 17 باشند مجاز به ثبت نام در مراحل پذیرش این دوره هستند و در چارچوب این دستورالعمل در موردشان عمل خواهد شد.

تبصره: اگر واحد جامع دانشگاه آزاد اسلامی یا دانشگاه مادر دولتی در میان 15 دانشگاه برتر تولید کننده علم منطبق با بانک اطلاعاتی اسکوپوس قرار داشته باشد، ضریب معدل دانش آموختگان این دانشگاهها معادل 1.1 برای رشته های با حداقل معدل قابل قبول 17 و 1.05 برای رشته های با حداقل معدل قابل قبول 18 خواهد بود.

اسامی 15 دانشگاه تاثیر گذار در ضریب معدل

15 دانشگاه حائز شرایط فوق به این شرح است: دانشگاه تهران (پزشکی و غیرپزشکی)، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه شیراز (پزشکی و غیرپزشکی)، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد (پزشکی و غیرپزشکی)، دانشگاه تبریز (پزشکی و غیرپزشکی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه اصفهان (پزشکی و غیرپزشکی)، دانشگاه باهنر کرمان، دانشگاه گیلان.

شرایط استادان راهنما

داوطلبان حائز شرایط لازم است توسط استاد راهنمای اصلی که باید عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و حداقل استادیار با سابقه داشتن دانشجوی دکتری باشد و نیز دارای طرح برون دانشگاهی مصوب یا طرح تحقیقاتی مورد حمایت دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی با تامین اعتبار حداقل نیمی از هزینه کل دوره باشد، به معاونت سنجش و پذیرش دانشگاه معرفی شوند. داوطلبان مذکور می توانند برای ترم اول یا ترم دوم هر سال تحصیلی به معاونت مذکور توسط استادان واجد شرایط فوق الذکر معرفی شوند.

تبصره: افزون بر استاد راهنمای اصلی، استاد راهنمای دوم می تواند از میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و متخصصان دارای مدرک دکتری تخصصی داخل یا خارج از کشور حسب مورد انتخاب شود. استاد راهنمای اصلی می تواند در صورت امکان و تعهد استاد راهنمای دوم از اعتبار پژوهشی استاد راهنمای دوم هم استفاده کند. در این صورت تعهد استاد راهنمای دوم باید توسط استاد راهنمای اول تضمین شود.

شیوه ثبت نام

متقاضی موظف است ظرف مدت 20 روز از تاریخ صدور این اطلاعیه فرم مربوط به پذیرش این دوره را از پایگاه اینترنتی معاونت سنجش و پذیرش به آدرس www.azmoon.net یا پایگاه ثبت نام الکترونیکی معاونت سنجش و پذیرش به آدرس www.amoon.org دریافت و پس از تکمیل به همراه مستندات دیجیتالی مربوطه در این خصوص شامل مشخصات اشخاص با موسسات و شرکتهای حقیقی یا حقوقی دستگاه اجرایی یا نهاد عمومی حمایت کننده از طرح پژوهشی، استاد راهنما و طرح تحقیقاتی را در قالب فایل پی دی اف، آماده کند. سپس متقاضی لازم است با مراجعه به پایگاه ثبت نام الکترونیکی معاونت سنجش و پذیرش به آدرس www.azmoon.org نسبت به ثبت نام در دوره دکتری تخصصی پژوهش محور اقدام کند.

پذیرش بر اساس مجموعه امتیازات

پذیرش دانشجو در این شیوه بر اساس مجموع امتیازات حاصل از معدل، مصاحبه علمی و ارزیابی طرح تحقیقاتی پیشنهادی زیر نظر معاونت پژوهش و فناوری سازمان مرکزی بوده و حداکثر یک ماه پس از انقضای مهلت ارسال مدارک اعلام خواهد شد.

نمرات آزمون های زبان

حداقل توانایی لازم در زبان انگلیسی متقاضیان، دارا بودن نمره 65 برای تافل یا نمره 6 برای آیلتس یا نمره 50 برای EPT یا نمره 520 برای تافل با کاغذ و نمره 60 برای MCHE و نمره 540 برای تولیمو پیش از دفاع نهایی از رساله دکتری تخصصی است.

هزینه های مورد نیاز 

حداقل هزینه دوره دکتری پژوهش محور، به عنوان نیمی از هزینه های کل دوره، معادل شهریه دوره دکتری تخصی آموزشی و پژوهشی است که در سال تحصیلی جدید مطابق مصوبه هیأت امنای دانشگاه محاسبه و از محل اعتبارات طرح تحقیقاتی استاد راهنما در طور دوره باید پرداخت شود.

معادل هزینه های مذکور، دانشگاه آزاد اسلامی هم دیگر هزینه های دوره های پژوهش محور را از محل امکانات، تجهیزات آموزشی و پژوهشی و تامین استادان مورد نیاز این دوره تامین خواهد کرد. به هر حال دانشجویان این دوره به جز مبالغ مذکور که از طریق طرح تحقیقاتی استاد تامین می شود، وجه دیگری پرداخت نمی کنند.

چنانچه به هر علت هزینه های دوره دکتری پژوهش محور توسط استاد راهنما از محل اعتبارات طرح تحقیقاتی برون دانشگاهی پرداخت نشود، ادامه تحصیل دانشجوی پذیرش شده برای اجرای این طرح منوط به پرداخت هزینه های مربوط توسط خود دانشجو است و ابتدای ثبت نام تعهدی مبنی بر آن از استاد و دانشجو به طور جداگانه دریافت می شود.

عدم امکان انتقال به واحد دیگر

دانشجویان دوره دکتری تخصصی پژوهش محور فقط در واحدی که پذیرفته می شوند و تحت نظر استاد راهنمایی که تامین اعتبار پژوهشی دانشجو را تعهد می کند، ادامه تحصیل خواهند داد و به هیچ وجه به واحد دیگری منتقل نمی شوند.

شرط دفاع از مقاله

شرط دفاع از رساله دکتری پژوهش محور، ارائه پذیرش یا چاپ دو مقاله علمی پژوهشی برای دانشجویان رشته های علوم انسانی، هنر و دو مقاله ISI دارای ضریب تاثیر یا ثبت یک اختراع بین المللی برای دانشجویان سایر رشته هاست.

 

تبصره: ارائه یک اثر بدیع هنری می تواند جایگزین یک مقاله علمی پژوهشی برای دانشجویان رشته هنر شود.

تعداد بازدید : 882

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید