پاک کردن حافظه با نور با تلاش محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

پاک کردن حافظه با نور با تلاش محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

با حضور محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دیویس پروژه بی سابقه ای آغاز شده که در آن از نور برای دستکاری حافظه استفاده می شود. این ابتکارعمل بی سابقه دانشمندان را به امکان پاک کردن برخی خاطرات در مغز امیدوار می سازد.

آناهیتا حمیدی از آزمایشگاه "ویلتن" مرکز علوم عصبی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دیویس با همکاری گروهی از محققان این دانشگاه تیم مطالعاتی را تشکیل داده اند که در آن با بررسی دقیق مغز موش های آزمایشگاهی، امکان دستکاری آن با بهره گیری از نور مورد آزمایش قرار می گیرد.

در این شیوه نوین که تحت عنوان "اپتوژنتیک" نامیده می شود به نوعی از پرتوهای نوری جهت فریب دادن سلولهای بافت عصبی مغز استفاده شده است.

کارکردهای مثبت این تکنیک جدید به تدریج در سراسر جهان مورد استقبال محققان علوم پزشکی قرار می گیرد به طوریکه در مقیاس کلان از آن برای بررسی دقیق عملکرد مغز استفاده می شود.

حدود 40 سال پیش ایده عجیبی از سوی گروهی از محققان علوم عصبی مطرح شد که به آن "بازیابی" خاطرات گفته می شود. طی این مدت دانشمندان علوم عصبی این نظریه را مطرح کرده اند که بازیابی ضمنی خاطرات – خاطراتی که مختص به مکان و زمان خاصی می شود – شامل فعالیت هماهنگ شده ای میان قشر مخ و هیپوکامپوس (ساختار بسیار کوچکی در عمق مغز) است.

بر اساس این نظریه اگر هیپوکامپوس صدمه ببیند فرد ممکن است تا چندین دهه توانایی به یادآوردن خاطرات گذشته اش را نداشته باشد. نکته مهم اینجاست که بررسی این نظریه همواره کاری سخت بوده تا اینکه تکنیک اپتوژنتیک ابداع شد.

اکنون و با استفاده از این روش نوین که در آن "نور" مبنای اصلی کار است، امکان فعال سازی یا غیرفعال کردن هیپوکامپوس مغز موش های تراریخته ژنتیکی فراهم شده است.

بدین ترتیب می توان امیدوار بود که در آینده و با بکارگیری همین روش امکان پاک کردن خاطرات در افراد نیز فراهم شود

تعداد بازدید : 568

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید