کشف بی‌سابقه محقق ایرانی درباره پردازش سه بعدی اطلاعات/ آشنایی با گذرگاه اشیاء در مغز

کشف بی‌سابقه محقق ایرانی درباره پردازش سه بعدی اطلاعات/ آشنایی با گذرگاه اشیاء در مغز

محققان دانشگاه جان هاپکینز که در میان آنها یک محقق ایرانی نیز حضور دارد شکل سه بعدی بی سابقه ای از پردازش اطلاعات در مغز ارایه کرده اند.

درحالی که مطالعات قبلی در حوزه مغز نشان می دهد پردازش اشیا و مکانها در بخشهای گوناگونی از این عضو حساس صورت می گیرد اما مطالعات اخیر این محققان نشان از آن دارد که این بخشها در ارتباط تنگاتنگی با هم قرار دارند.

در این پروژه مطالعاتی که نتایج آن در نشریه Neuron به چاپ رسیده، تیمی از محققان دانشگاه جان هاپکینز به رهبری "چارلز ایکانر" مدعی شده اند که "گذرگاه" ویژه ای در ارتباط با شکل اشیاء در مغز وجود دارد که در آن اطلاعات مربوط به مناظر اطراف و سایر فاکتورهای سازنده محیط منتقل می شود. در حقیقت می توان گفت این گذرگاه مغزی، معبر مخصوص تبادل اطلاعات میان بخش های مختلف مغز به شمار می آیند.

دکتر سیاوش وزیری فارغ التحصیل مهندسی زیست پزشکی و از محققان آزمایشگاه چارلز ایکانر مدتهاست بخش قابل توجهی از مطالعات این پروژه را بر عهده دارد. او هم اکنون این موضوع را بررسی می کند که نورونهای این گذرگاه مغزی (در این آزمایش به خصوص در مغز میمون) چگونه به تصاویر سه بعدی واکنش نشان می دهند.

بررسی های این محقق ایرانی نشان می دهد در یکی از کانالهای این گذرگاه مغزی نورونها به اشیاء کوچک و مجزا از یکدیگر همانطور واکنش نشان می دهند که از پیش تصور می شد اما در یکی از کانالهای دیگر این گذرگاه که به موازات قبلی قرار دارد مشخص شد واکنش نورونها به محیط های بزرگ بسیار قوی است که این نکته موجب حیرت این محقق و سایر اعضای گروه شده است.

تعداد بازدید : 524

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید