دارویی که روند پیشرفت دیابت را معکوس می‌کند

 

دارویی که روند پیشرفت دیابت را معکوس می‌کند

 

محققان دریافته اند دارویی رایج که برای درمان فشار خون، ناهماهنگی ضربان قلب و سردردهای میگرنی مورد استفاده قرار می گیرد قابلیت معکوس کردن روند پیشروی دیابت را نیز دارد. این نتایج در موشهای آزمایشگاهی به تایید رسیده و اکنون امید می رود در انسانها نیز کارگشا باشد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعه صورت گرفته در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام نشان می دهد داروی "وراپامیل" که استفاده از آن در سراسر جهان برای درمان های مختلف قلبی و همچنین سردردهای میگرنی رایج است به طرز جالب توجهی در معکوس ساختن روند بیماری در حیوانات آزمایشگاهی مبتلا به دیابت تاثیر گذار است. این تاثیرگذاری چشمگیر دانشمندان را امیدوار ساخته تا از این دارو در آینده ای نزدیک برای درمان بیماران مبتلا به دیابت استفاده کنند.

 

مطالعات چندین ساله محققان دانشگاه آلاباما نشان می دهد سطح بالای قند خون موجب می شود که بدن پروتئینی موسوم به TXNIP را به طرز غیرعادی و بیش از حد معمول تولید کند. مقادیر قابل توجه این پروتئین در سلولهای خاص پانکراس که تحت عنوان "سلولهای بتا" شناخته می شوند به مرگ آنها و در نتیجه پیشرفت دیابت منجر می شود.

 

اکنون این محققان متوجه شده اند داروی تاثیرگذار وراپامیل قابلیت پایین آوردن سطح این پروتئین را در سلولهای بتا دارد. این کاهش سطح تا نقطه ای بوده که به گفته محققان موجب از بین رفتن دیابت در موشهای آزمایشگاهی مبتلا به قند خون بیش از 300 به ازای هر دسی لیتر خون شده است.

 

محققان این دانشگاه همچنین دریافته اند داروی وراپامیل سطح پروتئین TXNIP را در سلولهای بتا انسانی نیز کاهش می دهد که از این رو می توان نتیجه گرفت با آزمایش این روش درمانی بر روی بیماران انسانی با نتایج امیدوارکننده مشابهی روبرو خواهیم شد.

تعداد بازدید : 550

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید