رمزگشایی از انقراض نسل گاو وحشی 9300 ساله

رمزگشایی از انقراض نسل گاو وحشی 9300 ساله

دانشمندان با پایان کالبدشناسی نوعی گاو وحشی متعلق به 9300 سال پیش امیدوارند به راز چگونه زیستن و انقراض این جانوران استثنایی پی ببرند.

جسد این گاو وحشی در سال 2011 در منطقه سردسیر سیبری شناسایی شد که به دلیل قرار داشتن در محیطی کاملا یخ زده تقریبا دست نخورده باقی مانده است.

به عقیده دانشمندان این گاو وحشی که تحت عنوان "گاو وحشی استپ سیبری" شناخته می شود به گروهی از پستانداران بزرگی تعلق داشته که ماموتهای پشمالو نیز بخشی از آن به شمار می آیند. این دسته از جانوران حیرت انگیز در پایان آخرین دوره عصر یخبندان منقرض شدند

طی 9300 سال گذشته جسد این گاو وحشی به طرز جالب توجهی در زیر لایه های برف و یخ شرق سیبری مدفون بوده است تا اینکه توسط افرادی از قبیله "یوکاگیر" کشف و در اختیار دانشمندان قرار گرفت.

گفته می شود جسد این گاو وحشی در زمره سالم ترین اجساد یخی کشف شده از جانوران منقرض شده در تاریخ به شمار می آید.

کالبدشناسی های صورت گرفته بر روی این جانور نشان می دهد مغز، قلب، رگهای خونی و سیستم هاضمه آن کاملا دست نخورده و سالم باقی مانده است، هرچند برخی سایر اندامهای آن در گذر زمان تحلیل رفته اند.

دانشمندان تاکنون دلیل خاصی برای مرگ این حیوان پیدا نکرده اند اما فقدان چربی در ناحیه شکم این ظن را تقویت کرده که حیوان به دلیل گرسنگی تلف شده است.

آنها بر این باورند که با مطالعه دقیق این گاو وحشی به راز زندگی و چگونگی انقراض آنها پی ببرند.

تعداد بازدید : 484

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید