نظر نمایندگان درباره پنجمین گزینه پیشنهادی وزارت علوم/ استعفاها و انتصاب آخرین روزهای نجفی رد چه

نظر نمایندگان درباره پنجمین گزینه پیشنهادی وزارت علوم/ استعفاها و انتصاب آخرین روزهای نجفی

رد چهارمین فرد و معرفی پنجمین گزینه وزارت علوم ، استعفاها و انتصابات وزارت علوم، اختلاف نظر دانشگاه آزاد با وزارت علوم و موافقت با ایجاد دانشگاه دو زبانه در شیراز از مهمترین اتفاقات آموزش عالی در هفته ای که گذشت بود.

استعفای دو نفر انتصاب یک نفر

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر جعفر میلی منفرد معاون آموزشی و دکتر سعید سمنانیان مشاور وزیر و رئیس مرکز هیئت های امنا و هیئت های ممیزه مرکزی طی نامه های جداگانه ای استعفای خود را به دکتر نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیم کردند.

آنها در آستانه رای اعتماد به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی چهارمین گزینه معرفی شده از سوی دولت برای وزارت علوم استعفا دادند و یادآور شدند به منظور جلوگیری از هرگونه تضییقات و هموار کردن مسیر استعفا داده اند.

اما محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت با استعفای معاون آموزشی و رییس مرکز هیات های امنای این وزارتخانه موافقت نکرد.

در آخرین روزهای سرپرستی نجفی یک انتصاب هم در دانشگاهها رخ داد. وی طی حکمی بهمن حیاتی را به عنوان سرپرست جدید دانشگاه ملایر منصوب کرد.

موافقت با تبدیل شدن دانشگاه شیراز به دانشگاه 2 زبانه بین المللی

دکتر محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و سخنگوی دولت در جمع مسئولان دانشگاه شیراز با اعلام موافقت با کلیات طرح تبدیل شدن دانشگاه شیراز به نخستین دانشگاه بین المللی دو زبانه، گفت: در اولین فرصت موضوع را با رئیس جمهور مطرح می کنم تا در سفر استانی هیات دولت این موضوع به صورت رسمی اعلام شود.

ریشه اختلاف نظر دانشگاه آزاد با وزارت علوم در رشته های بدون مجوز

دکتر حسین غریبی معاون آموزشی دانشگاه آزاد درباره اختلاف نظر دانشگاه آزاد با شورای گسترش وزارت علوم درباره رشته های بدون مجوز گفت: وزارت علوم می گوید دانشگاه آزاد باید ابتدا این رشته ها را در شورای گسترش مصوب می کرد از سوی دیگر ما در یک موقعیت انجام شده قرار گرفته بودیم و سعی داریم اکنون آن را مدیریت کنیم.

وی افزود: تعهدی که دانشگاه آزاد به وزارت علوم داده این است که ما 5 هزار نفر دکتری تخصصی به عنوان هیات علمی تا پایان اردیبهشت ماه 94 بگیریم و نقص استاد را برطرف کنیم و در برنامه خودمان نیز 5 هزار نفر دیگر جذب خواهند شد

ناکامی دولت در دفاع از چهارمین گزینه برای وزارت علوم

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم روز سه شنبه در دفاع از برنامه های خود در مجلس با تأکید بر اینکه تمرکز برنامه هایم بر روی توسعه علمی است، گفت: دانشجو و دانشگاه باید بسیج علمی شوند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما دغدغه دارید من می فهمم اما جدای این دغدغه، اجرای این برنامه می طلبد که دانشگاهها عاری از این حاشیه ها باشد. دانشجو و دانشگاه باید بسیج علمی شود و از پتانسیل و ظرفیت دانشگاهیان استفاده شود تا وزارت علوم بتواند تولید ثروت کند.

وی ادامه داد: من در تمام دوران کاری چهل ساله ام همیشه سرباز نظام بودم، من فرزند انقلابم، من کارم را از سپاه شروع کرده ام، در دانشگاه هم بوده ام و توجه خاصی به مسائل جنگ داشتم. من کسی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم، من کسی بودم که نه تنها دانشجو را به جبهه بردم بلکه در جبهه برای دانشجو کلاس گذاشتم، نه تنها کلاس گذاشتم بلکه آیین نامه آموزشی را به دلیل حضور دانشجویان در جبهه که با مشکل مواجه بودند، تغییر دادم. بعد از جنگ نیز رزمندگانی که در جبهه ها حضور داشتند به دلیل اینکه از عدالت آموزشی برخوردار شوند از این طریق سهمیه رزمندگان وارد دانشگاه کردم.

اما در نهایت با کسب 171 رای مخالف نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند.

معرفی پنجمین گزینه وزارت علوم / پزشکی با سابقه دو وزارت

محمد فرهادی که پیش از این در دو دولت ششم مسئولیت وزارت فرهنگ و آموزش و عالی و در دولت هفتم مسئولیت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را برعهده داشته است روز چهارشنبه به عنوان پنجمین گزینه دولت یازدهم برای تصدی پست وزارت علوم معرفی شد.

فرهادی که پیش از این سمت‌های دیگری از جمله ریاست دانشگاه تهران، قائم مقام سازمان هلال احمر، مشاور وزیر و ریاست صندوق حمایت از پژوهشگران کشور را عهده دار بوده است در حالی به عنوان گزینه پیشنهادی مطرح می شود که نمایندگان مجلس در اظهارنظرهایی یادآور شده اند که باید تا زمان رای اعتماد مشخص کرد.

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در این باره گفت: آنچه که برای ما مهم است نقشه اجرایی راه و تیمی است که با اتکا به آن قرار است برنامه های دانشگاه ها اجرا شود.

الیاس نادران عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی سابقه مدیریتی فرهادی را قابل قبول خواند و گفت: فرهادی باید موضعش در مورد فتنه 88 و حلقه‌های پشت پرده وزارت علوم را اعلام کند. ایشان سوابق مدیریتی روشنی در وزارت علوم، وزارت بهداشت و ریاست دانشگاه تهران داشتند. فرهادی باید تکلیف خود را با اصلاح طلبان تندرو و حلقه‌های تندرو در وزارت علوم روشن کند.

محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس گفت: فرهادی از نیروهای متدین و خوش سابقه نظام است و به نظر می‌رسد بتواند هفته آینده رای اعتماد نمایندگان را کسب کند. امروز نمایندگان به محض اعلام وصول نامه معرفی فرهادی رضایت خود را از معرفی ایشان اعلام کردند و به نظر می‌رسد که ایشان بتواند هفته آینده رای اعتماد نمایندگان برای حضور در وزارت علوم را کسب کند

مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس گفت: جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم در چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. بر اساس این گزارش، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر پیشنهادی یک هفته فرصت دارد که از برنامه‌ها و سوابق سیاسی خویش در مجلس شورای اسلامی دفاع کند.

تشکرهایی از جنس دانشگاه آزاد

در این هفته دانشگاه آزاد اعلام کرد که 190 نفر از نمایندگان مجلس در نامه ای از خدمات دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر و تشکر کردند.

متن نامه : "با سلام و احترام، نظر به رعایت عدالت آموزشی، توزیع عادلانه مقاطع و رشته های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) دانشگاه آزاد اسلامی در استان ها و شهرستان ها، بدین وسیله از مدیریت موثر، توانمند و خدمات صادقانه جناب آقای دکتر حمید میرزاده ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر و تشکر به عمل می آید."

همچنین میرزاده در حاشیه جلسه هیأت امنا که روز گذشته برگزار شد از نمایندگان به دلیل تهیه این نامه تشکر کرد

گزارش تحقیق و تفحص دانشگاه آزاد قرائت شد

 

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد نیز در این هفته در صحن علنی پارلمان قرائت شد.

تعداد بازدید : 640

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید