پنجمین گزینه دولت راهی هرمزان شد/ پایان ۹۸ روز بلاتکلیفی وزارت علوم

پنجمین گزینه دولت راهی هرمزان شد/ پایان ۹۸ روز بلاتکلیفی وزارت علوم

پس از ۲۹ مرداد ۹۳ و ۹۸ روز بلاتکلیفی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بالاخره یک پزشک رای اعتماد مجلس را کسب کرد و توانست سکان این وزارتخانه را در دست بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد فرهادی با دو سابقه وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان پنجمین گزینه دولت یازدهم به مجلس معرفی شد و پس از ارائه برنامه های خود برای وزارت علوم توانست ۱۹۷ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع را برای این مسئولیت کسب کند.

فرهادی دومین وزیر علوم دولت یازدهم است. دولت ابتدا جعفر میلی منفرد را به عنوان وزیر علوم پیشنهاد کرد که وی رای نیاورد و پس از آن مدتی وزارت علوم با سرپرستی جعفر توفیقی اداره شد. رضا فرجی دانا دومین گزینه دولت بود که پس از کسب رای اعتماد توانست کار خود را به عنوان وزیر آغاز کند. فرجی دانا از ۵ آبان ۹۲ تا ۲۹ مردادماه ۹۳ مسئولیت این وزارتخانه را برعهده داشت.

پس از استیضاح فرجی دانا، سرپرستی وزارت علوم بر عهده محمدعلی نجفی قرار گرفت. پس از آن دکتر محمود نیلی احمد آبادی و دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی از سوی دولت به عنوان گزینه این وزارتخانه معرفی شدند که نتوانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند.

بالاخره پس از گذشت دو ماه از آغاز سال تحصیلی، در روز چهارشنبه ۵ آذرماه وزارت علوم هم دارای وزیر شد تا بلاتکلیفی چندین ماهه این وزارتخانه به پایان رسید.

نمایندگان در مجلس امروز 

امروز تعدادی از نمایندگان در موافقت و مخالفت با وزیر پیشنهادی سخن گفتند.

علی مطهری در مخالفت با وی گفت: احساس می کنم گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده و لازم است از آن دفاع کنم، با منطق اکثریت مجلس درباره وزارت علوم می خواهم صحبت کرده و از حیثیت و اعتبار مجلس دفاع کنم.

نماینده مردم تهران گفت: اگر فرهادی از مجلس رای اعتماد بگیرد، مجلس و اصولگرایی به معامله متهم می‌شوند. به نمایندگان توصیه می کنم اگر راه خود را ادامه می دهید به این گزینه رای اعتماد ندهید تا فردی که با معیارهای مجلس نزدیک‌تر است، سکاندار وزارت علوم شود، برای حفظ منزلت مجلس به وزارت فرهادی رای مخالف بدهید.

محمد حسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه وی اصول انقلاب را با جان و دل قبول دارد گفت: فتنه خط قرمز نظام است، در فتنه باید روشنگری شود و فتنه ۸۸ براساس فرمایشات مقام معظم رهبری دشمنی دشمنان بود و در راستای گمراه کردن مردم انجام شد.

علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: من از طرف ۳۰ هزار عضو هیات علمی وزارت علوم صحبت می کنم. برنامه های آقای فرهادی تنها ۴۸ ساعت بعد از عدم رای اعتماد به دانش آشتیانی منتشر شد و در این برنامه ها ما راهکاری برای حل مشکلات یقه سفیدها نمی‌بینیم.

وی افزود: ما از آقای فرهادی هم انتظار داریم که در دانشگاه ها شخصا حضور یابد.

محمد مهدی رهبری نماینده مردم رودسر در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزیر پیشنهادی علوم مصداق بارز ویژگی اعتدال است و از افراط و تفریط در رفتارهای سیاسی به دور است. وزیر پیشنهادی علوم از هرگونه افراط و تفریط به دور است و باید بالای ۲۰۰ رای اعتماد به ایشان بدهیم تا به مردم اعلام کنیم که با دولت در خدمت به ملت در تعامل هستیم.

حمیدرضا مشهدی عباسی در  مخالف با وزیر پیشنهادی علوم، گفت: یکی از ضعف های فرهادی را عدم تعامل وی با مجلس می دانم. نظام باید با کسانی که در فتنه نقش داشتند برخورد کند، انتصاب برخی اساتید مسئله دار و برخی معاونین جای تامل دارد.

هاشمی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: با توجه به شناختی که از آقای فرهادی دارم و با توجه به جلسات و مذاکراتی که با وی داشتیم، تمامی شبهات موجود درباره وی روشن شد. از این رو انتظار داریم مجلس با رای خوبی، وی را به وزارت علوم راهی کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: انتظار این است که وی به اصول و ارزش‌هایی که تابحال به آن پایبند بوده، پایبند بماند؛ برای پیشگیری از خطاهای گذشته، باید تعامل حداکثری با مجلس داشته و فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و مساله پژوهش به طور دقیق مورد توجه قرار گیرد.

الیاس نادران در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای فرهادی برخلاف دوستان قبلی در هیچ حلقه تندروی مشارکتی و غیر مشارکتی نه در فتنه ۸۸ و نه قبل از آن حضور نداشتند. وی به دلیل تندروی های اصلاح طلبان نتوانست در دولت آقای خاتمی معرفی شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان اعلام کرد که رای موافق ما به آقای فرهادی مشروط است تا زمانی که ایشان سرباز ولایت هستند و قانون را مبنای تصمیم گیری های خود قرار می دهند. ما از ایشان حمایت می کنیم. اما زمانی که مجلس ببیند مجددا جریان های انحرافی وارد شده اند، اعلام می کنم که با کسی عهد اخوت نبسته ایم.

دفاع رئیس جمهور از فرهادی

حسن روحانی رئیس جمهور هم در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم یادآور شد:  فرهادی فردی انقلابی، مومن و فردی معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه است، چرا که دانشگاه ما باید از کمیت به کیفیت برسد و دانشگاه ما باید، دانشگاه علم، آگاهی، سیاست و نه سکو برای جناح‌های مختلف سیاسی باشد و فرهادی نیز به این امر معتقد است که دانشگاه باید آرام باشد، مرکز علم باشد و دانشگاه باید با مشکلات جامعه ما توام باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر مشکلاتی در کشور ما در بخش‌های مختلف وجود دارد، این دانشگاه است که باید به کمک ما بیاید، چرا که ما تنها اقتصاد دانش بنیان نمی‌خواهیم، بلکه سیاست ما هم باید دانش بنیان باشد. فرهنگ ما هم باید دانش بنیان باشد. تعامل مجلس و دولت هم باید دانش بنیان باشد و حرکت قوای سه گانه هم باید دانش بنیان باشد. آنچه ما در اختیار داریم، در کنار وحی که بالاترین مسیر و هدایت است، عقل است و علم و این سه در کنار هم می‌تواند ما را به مقصد نهایی برساند و ما می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که کشور ایران در آینده به عنوان مرجع علمی برای منطقه و جهان اسلام باشد.

اهم برنامه های وزیر علوم 

محمد فرهادی نیز در زمان دفاع از برنامه خود برای حضور در وزارت علوم با اشاره به فعالیت های خود در دو وزارتخانه علوم و بهداشت و ۳۵ سال حضور فعال در عرصه های علمی پژوهشی گفت: سعی دارم بدون توجه به منافع شخصی، گره ای از کار فروبسته در این راه باز کنم و برای ارتقای همه علوم اعم از علوم انسانی و پایه به میدان مسئولیت آمدم.

وی محور اصلی برنامه های خود را در ۱۴ محور توضیح داد و گفت: ارتقای کیفیت آمورش عالی، ارتقای علمی رشته ها و مدارک دانشگاهی، حمایت از تبدیل علم به فناوریهای مهم و تجاری سازی با اقتصاد دانش بنیان از جمله برنامه های مدنظر است.

وزیر علوم تأکید کرد : درمورد مدیران، شرایط کلی انتخاب مدیران را عرض کرده ام، افرادی عالم، متدین و در مسیر نظام باشند انتخاب می شوند.

دکتر فرهادی گفت: کمیته ای برای انتصابات و انتخابات مدیران تشکیل می دهیم و از مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراکز ذی ربط، نهاد رهبری در دانشگاه ها مشورت می گیرم.

تعداد بازدید : 622

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید