نخ مبدل انرژی در دانشگاه‌امیرکبیر ساخته شد/ تولید ژنراتورهای پوشیدنی

نخ مبدل انرژی در دانشگاه‌امیرکبیر ساخته شد/ تولید ژنراتورهای پوشیدنی

محققان پژوهشکده نساجی امیرکبیر موفق به تولید نخ هایی شدند که می تواند مبدل انرژی مکانیکی به الکتریکی باشد.

روحالله باقرزاده مجری طرح "تولید نخ نانوساختار جهت تولید پارچه مبدل انرژی مکانیکی به الکتریکی" در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در پژوهشکده مواد و فناوری های پیشرفته در نساجی موفق به ساخت نخ هایی شدیم که خواص فیزیکی و مکانیکی خاصی دارند.

عضو هیات علمی پژوهشکده مواد و فناوری های پیشرفته در نساجی دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: این نخ ها داراي خواص تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی «خواص پيزوالکتريک» هستند که به عنوان يک ساختار پايه مهندسي جهت استفاده در فرآيند توليد پارچه و ساير ساختارهاي منعطف اليافي به کار می رود.

باقرزاده خاطرنشان کرد: در اين طرح با توجه به سوابق مثبت استفاده از فرايند الکتروريسي، توليد نخ نانو ساختار، پلي‌وينيليدين‌فلورايد (PVDF) و نانوذراتي مانند اکسيد روي، اقدام به ایجاد خواص تبديل انرژي مکانيکي به الکتريکي در این نخ ها کردیم.

وی با بیان اینکه این نوع نخ‌ها با شرايط مختلفی مانند نمره نخ، ظرافت الياف و مواردی از این دست، توليد و مورد ارزيابي­هاي ساختاري و اندازه ­گيري خواص پيزوالکتريک قرار گرفته اند، یادآور شد: همچنين در این طرح توانايي و ميزان راندمان توليد انرژي الکتريکي حاصل از کرنش­هاي مکانيکي براي نخ هايی با عوامل ساختاري مختلف مورد ارزيابي دقيق قرار گرفته است.

وی در خصوص كاربردهای این نخ ها گفت: نخ تولید شده با خواص مطلوب، هم به لحاظ خواص فيزيکي و مکانيکي «جهت تامين شرايط لازم برای بافت آن در داخل پارچه با طرح و الگوي مورد نظر» و هم به لحاظ دارا بودن راندمان تبديل مناسب انرژي مکانيکي به الکتريکي «خواص پيزوالکتريسيته مطلوب»، توانسته گام بلندي در خصوص توليد ژنراتورهای منعطف قابل پوشش و خودشارژشونده بر دارد.

باقرزاده در ادامه گفت: اين قابليت ها در مواردی مانند توليد انرژي مورد نياز قطعات ميکروالکترونيک و قابل حمل و انعطاف­پذير جهت تامين انرژي مورد نياز مصرفي نظير منسوجات الکترونيکي، منسوجات هوشمند و البسه فضانوردان کاربرد دارد.

وی افزود: همچنین این نخ ها در وسايل الکترونيکي قابل حمل مانند جي‌پي‌اس‌ها، حسگرهاي پارچه­ اي پايش وضعيت فيزيولوژيک بدن و مواردی از این دست قابل استفاده هستند.

عضو پژوهشکده مواد و فناوری های پیشرفته در نساجی با اشاره به اینکه همه صنایعی که در محصولاتشان به یک تامينکننده انرژي الکتريکي خودشارژشونده­ نیاز دارند، می توانند متقاضيان محصول يا این نوع فناوري باشند، بیان کرد: صنایع الکترونیک، صنایع نظامی و تولید کنندگان تجهیزات ورزشی و البسه هوشمند از صنایعی هستند که می توانند از این نوع نخ ها  بهره ببرند.

تعداد بازدید : 527

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید