تحلیل تغییرات زمانی و مکانی مشخصات باد و موج در خلیج فارس

تحلیل تغییرات زمانی و مکانی مشخصات باد و موج در خلیج فارس

توزیع زمانی و مکانی مشخصات باد و موج جهت تعیین رژیم باد و موج و شناخت بیشتر آن در دریایهای ایران انجام می شود.

بهاره کامران زاد، مجری طرح" ارزيابي و تحلیل توزيع زماني و مکاني مشخصات باد و موج با استفاده از داده‌هاي بلندمدت در خليج فارس" در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ارزيابي تغييرات زماني مشخصات باد و موج چه به‌صورت تغييرات فصلي و ماهانه و چه به‌صورت تغييرات سالانه و بلند‌مدت اهميت زيادي در تعيين رژيم باد و موج و شناخت بیشتر آن ها در دریاهای ایران دارد.

 وی در ادامه گفت: جهت استفاده صحيح از اين اطلاعات بلند مدت ارزشمند در طراحي سازه‌هاي دريايي و همچنين کاربردهایی نظير جذب انرژي از امواج دریا، دانستن تغييرات آن‌ها در بازه‌هاي زماني مشخص، موجب بهينه شدن و انتخاب صحیح  سازه ها می‌شود.

کامران زاد عنوان کرد: تغییر اقلیم و سایر پدیده‌ها نیز موجب تغییرات کوتاه و بلند مدت پدیده‌های دریایی همچون باد و موج می‌شود از این رو بررسی این تغییرات در کوتاه مدت و بلند مدت از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: لذا با توجه به این که داده‌های 32 ساله مشخصات باد و موج در سطح کل دریاهای ایران در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی موجود است و اين داده‌ها، حاوي اطلاعات ارزشمندی در خصوص رژيم باد و موج در خليج فارس است، طرح پژوهشی "ارزيابي و تحلیل توزيع زماني و مکاني مشخصات باد و موج با استفاده از داده‌هاي بلندمدت در خليج فارس" تعریف شد تا تغييرات زماني و مکاني مشخصات باد و موج در خليج فارس ارزيابي و تحلیل ‌شود.

کامران زاد اظهار داشت:  اين تحليل، به‌صورت تحليل نوسانات در بازه‌هاي ماهانه، فصلي و سالانه است و در صورت تغيير شاخص، در بلند‌مدت نیز کاربرد دارد. علاوه بر ارزيابي اين تغييرات به‌صورت زماني، توزيع مکانی مشخصات باد و موج در خلیج فارس نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت که اين امر کمک شاياني به تشخيص و تعيين الگوي باد و موج در منطقه خليج فارس و تدقيق شناخت‌هاي پيشين از اين الگوها می کند.

وی با بیان مثالی اظهار داشت: پژوهشگرانی از چند دانشگاه در کشور تایوان در تحقیقات خود روند تغييرات ارتفاع موج شاخص مدل‌سازي شده را در آب‌هاي تايوان در بلند مدت (سال های 1976 تا 2006) بررسي کردند و نشان دادند که سه نوع تغييرات سالانه، فصلي و دهه‌اي در ارتفاع موج وجود دارد.

وی در ادمه گفت: تغييرات سالانه مشاهده شده به پديده‌هاي ال-نینیو و لا-نینا مرتبط بوده و تغییرات فصلی نیز به تغییرات جوی در فصول مختلف مرتبط بوده و تغييرات دهه‌اي نيز به‌صورت کاهش ارتفاع موج به مدت 12 سال پیاپی ديده مي‌شود و جالب است که تاکنون براي چنين تغييرات دهه‌اي، توضيح قانع کننده‌اي وجود نداشته که به مطالعات بيشتري در اين زمينه، نياز است.

تعداد بازدید : 548

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید