دستیابی محققان به تولید نخودمقاوم به سرماو یخبندان در ایران

دستیابی محققان به تولید نخودمقاوم به سرماو یخبندان در ایران

محققان ایرانی موفق به تولید نخود مقاوم به سرما و یخبندان شدند که این طرح جزء طرح های برگزیده بیست و هشتمنی جشنواره خوارزمی است.

همایون کانونی - مجری طرح « اصلاح و معرفی اولین نخود مقاوم به سرما و یخبندان در ایران » و طرح برگزیده بیست و هشتمین جشنواره خوارزمی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این طرح طی دوازده سال با اجرای آزمایش های متعددی در محیط های آب و هوایی متفاوت و در شرایط کنترل شده انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه با این نوع آزمایش ها توانستیم اولین رقم نخود مقاوم به سرما را از بین ژنوتیپ های موجود اصلاح و به نام «سارال» تولید کنیم، افزود: نخود دارای بیست و شش درصد پروتئین است و اهمیت زیادی در رژیم غذایی و به دلیل تثبیت نیتروژن هوا در تناوب با غلات جایگاه ویژه ای دارد، از این رو این تحقیقات بر روی نخود صورت گرفت که در نهایت به تولید نخود مقاوم به سرما و یخبندان انجامید.

کانونی افزود: نخود تولید شده «سارال» از طریق روش های اصلاحی و ژنتیکی تکثیر می شود و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه اکنون دو دهم میلیون هکتار از اراضی دیم کشور همه ساله به صورت آیش (زمین آماده برای کشت) باقی می ماند، اظهار داشت:  اگر بتوانیم این زمین های آماده برای کشت را با استفاده از این طرح، زیر کشت نخود ببریم می توانیم ارزش افزوده بالایی را به دست بیاوریم.

به گفته وی این طرح از طریق همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک انجام گرفته است.

به گزارش مهر، این طرح در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی، رتبه اول پژوهش های کاربردی را کسب کرد.

تعداد بازدید : 569

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید