دانشگاه‌های ایرانی در سال ۹۳ کجا ایستادند/ معرفی بهترین رتبه‌ها

دانشگاه‌های ایرانی در سال ۹۳ کجا ایستادند/ معرفی بهترین رتبه‌ها

دانشگاه های ایرانی در سال ۹۳ توانستند رتبه خود را در رتبه بندی های جهانی بهبود بخشند و سه دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف نام خود را در میان برترین های جهان طنین انداز کنند.

به گزارش خبرنگار مهر،‌هر سال دانشگاه ها از نظر کیفیت آموزشی و پژوهشی توسط نظام های بین المللی رتبه بندی می شوند. با اینکه معیارهای سنجش متفاوت است اما در برخی از شاخص ها مانند حجم تولیدات علمی، استنادها و نسبت استاد به دانشجو همپوشانی وجود دارد.

رتبه بندی های بین المللی از سال ۲۰۰۳ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده اند. رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی است. این نظام بر اساس پنج معیار کاملا مشخص و کمی ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان را رتبه بندی می کند. دانشگاه تهران از سال ۲۰۰۹ به بعد در جمع ۵۰۰ دانشگاه تراز اول جهان قرار دارد.

رتبه دانشگاه تهران از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴

سال میلادی

رتبه در دامنه ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا

سال ۲۰۰۹

قرار گرفتن در دامنه برابر با ۴۰۲- ۵۰۱

سال ۲۰۱۰

قرار گرفتن در دامنه برابر ۴۰۱ – ۵۰۰

سال ۲۰۱۱

قرار گرفتن در دامنه برابر با ۳۰۱ – ۴۰۰

سال ۲۰۱۲

قرار گرفتن در دامنه برابر ۳۰۱ – ۴۰۰

سال ۲۰۱۳

قرار گرفتن در دامنه برابر با ۴۰۱ – ۵۰۰

سال ۲۰۱۴

قرار گرفتن در دامنه برابر با ۳۰۱ – ۴۰۰

نظام شانگهای دانشگاه های جهان را بر اساس رشته های موضوعی نیز رتبه بندی می کند. دانشگاه تهران در رشته مهندسی در سال ۲۰۱۴ در دامنه ۵۱- ۷۵ و صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر هر دو در دامنه ۱۵۱ – ۲۰۰ قرار دارند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته کامپیوتر جزء دانشگاه های برتر جهان است. رتبه این دانشگاه در نظام شانگهای در سال ۲۰۱۴ در دامنه ۱۵۱ – ۲۰۰ قرار دارد.

دانشگاه های صنعتی شریف و اصفهان در جمع ۱۰۰ دانشگاه ممتاز جهان با قدمت کمتر ۵۰ سال

دانشگاه صنعتی شریف تنها دانشگاه ایران در نظام رتبه بندی تایمز جزء برترین دانشگاه های جهان است. این رتبه بندی از ۱۳ شاخص عملکردی از جمله آموزش، پژوهش، استناد، درآمد صنعتی و چشم انداز بین المللی استفاده می کند. رتبه این دانشگاه در سال ۲۰۱۴ میلادی در فاصله ۳۵۱ – ۴۰۰ قرار دارد.

تایمز دانشگاه های جهان را از نظر قدمت هم رتبه بندی می کند. در این رتبه بندی که دانشگاه های زیر ۵۰ سال قدمت (عمر) مورد ارزیابی قرار می گیرد که دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۲۷ و دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه ۹۲ در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز جهان مشاهده می شوند.

 

همچنین، این رتبه بندی دانشگاه ها را بر اساس موضوع رتبه بندی می کند. بر اساس رشته های موضوعی در سال ۲۰۱۴ میلادی دانشگاه صنعتی شریف در مهندسی و فناوری در دامنه ۳۰۱ – ۳۵۰ و دانشگاه صنعتی اصفهان در دامنه ۳۵۱ – ۴۰۰ قرار دارد.

تعداد بازدید : 555

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید