روبات Philae ویژه ستاره دنباله دار خیال بیدارشدن ندارد

روبات Philae ویژه ستاره دنباله دار خیال بیدارشدن ندارد

آژانس فضانوردی اروپا (اسا) تلاشها برای برقراری ارتباط با روبات Philae که از مدتها پیش بر روی ستاره دنباله‌دار P67 فرود آمده است را متوقف کرد. این وضعیت اسا را در چالشی اساسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، از نوامبر سال گذشته که شارژ باتری‌های روبات Philae به اتمام رسید، بخش مهمی از یکی از بزرگترین پروژه‌های اکتشافات فضایی اروپا از کار افتاده است. این روبات که در پایان مأموریتی ۱۰ ساله از کاوشگر روزتا جدا و بر روی دنباله‌دار P67 فرود آمد هنوز نتوانسته کارایی خود را به رخ دنیا بکشد. فرود این روبات در گودالی که در سایه قرار دارد به اتمام پیش بینی نشده شارژ باتری‌های آن منجر شده است.

با این حال مهندسان آژانس فضانوردی اروپا طی ۸ روز گذشته سیگنالهایی را برای برقراری ارتباط با روبات Philae منتشر کرده‌اند اما این تلاشها سرانجامی نداشته است. درنتیجه اسا به طور موقت ارسال سیگنال را متوقف کرده است.

از ۱۲ تا ۱۷ مارس دانشمندانی در مرکز کنترل روبات Philae واقع در مرکز هوا-فضای آلمان از سیستم رادیویی ویژه نصب شده در کاوشگر روزتا برای انتشار سیگنالهای مختلف به روبات Philae استفاده کردند، به این امید که روبات از خواب بیدار شود.

روبات Philae نخستین دستگاه دست‌ساز انسان به شمار می‌آید که بر روی یک دنباله‌دار فرود آمده است.

به نظر می‌رسد درصورتیکه Philae از خواب بیدار نشود مأموریت کاوشگر روزتا با تحقق اهداف مورد نظر آژانس فضانوردی اروپا (اسا) ادامه نخواهد یافت.

تعداد بازدید : 433

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید