لغو پذیرش دانشجوی دکتری در پردیس ارس دانشگاه تهران

لغو پذیرش دانشجوی دکتری در پردیس ارس دانشگاه تهران

سرپرست دانشگاه تهران از تعدیل پذیرش دانشجو در برخی از واحدها و پردیس ها خبر داد و گفت: در همین راستا تصمیم گرفتیم پذیرش دانشجوی دکتری را در پردیس ارس لغو کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود نیلی احمدآبادی در همایش هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران که صبح امروز در دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه برگزار شد، گفت: دانشگاه تهران بر اساس یک رسالت هایی ایجاد شد. یکی از این رسالت ها تعامل بین دانشگاه و جامعه است که این تعامل به دلایلی به خوبی شکل نگرفته. بعد از انقلاب این تعامل کاهش یافت و علت آن نیز افزایش پذیرش دانشجو و همچنین فعالیت های درون دانشگاهی بود این در حالی است که کشور به حضور دانشگاه بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد.

سیاست تعدیل پذیرش دانشجو در دانشگاه تهران

وی با بیان اینکه در حال حاضر توجه جدی به ظرفیت دانشگاه ها به ویژه دانشگاه تهران نمی شود، افزود: دانشگاه وظیفه خود می داند در همه حوزه‌ها از طریق فعالیت های پژوهشی، آموزشی و در تصمیم سازی های مورد نیاز مشارکت کند. طی ۱۰ سال گذشته بار سنگینی در حوزه آموزش بر گردن دانشگاه ها گذاشته شده است و این مساله باعث شده دانشگاه ها آنگونه که باید نتوانند در حوزه های مختلف ورود پیدا کنند، لذا دانشگاه تهران سیاست تعدیل پذیرش دانشجو را در دستور کار خود قرار داده است و همین مساله را در واحدها و به ویژه در پردیس ها بررسی کرده و تصمیم گرفته است در پردیس ارس دانشگاه تهران پذیرش دکترا را لغو کند.

دلایل لغو پذیرش دانشجو در پردیس ارس

نیلی احمدآبادی درباره دلیل این لغو پذیرش گفت: امکان پشتیبانی واحدها وجود نداشت و دانشگاه تهران نمی توانست تماما از هیات علمی پروازی استفاده کند که شاخص های دانشگاه تهران را نداشته باشند. این مساله هزینه زیاد، زمان و انرژی زیادی از دانشگاه تهران می گرفت و انتظار دانشگاه تهران این بود وقتی وارد منطقه ای می شود، پشتیبانی شود. حال که دانشگاه تهران این تصمیم را گرفته است برخی اعلام می کنند که این مساله به ضرر منطقه خواهد شد ولی من فکر می کنم که این تصمیم گیری برای دانشگاه و منطقه خوب خواهد بود. تعدیل پذیرش دانشجو بر اساس شاخص های مصوب شورای دانشگاه تهران صورت گرفته است.

سرپرست دانشگاه تهران ادامه داد: برنامه دانشگاه این است که از بار سنگینی که برعهده اعضای هیات علمی قرار داده شده است، پرهیز کرده و شرایطی را فراهم کند که اساتید دانشگاه بتوانند جدی تر وارد تعامل با جامعه شوند.

وی ادامه داد: طرح دیگری نیز به نام یکپارچه سازی در آموزش، پژوهش و مسائل مالی در حال تدوین است که می تواند در بسیاری از موارد به توان کیفی دانشگاه و تعامل دانشگاه و جامعه پاسخ دهد.

نیلی احمدآبادی خطاب به اساتید حاضر در همایش گفت: صرف بیان مشکلات می تواند مقداری مسیر را روشن کند ولی نمی تواند همه راه حل باشد باید راهکارهای عملی تری ارائه شود ما به دنبال مشخص کردن قدم هایی هستیم که باید برداریم و نیاز به اقدام داریم و باید هر راه حلی که اقدام را نشان می دهد، اعلام کنیم.

سرپرست دانشگاه تهران با تاکید بر تعامل جامعه افزود: دانشگاه تهران حاضر است این مسئولیت را بپذیرد و در موادی که دولت فکر می کند دانشگاه می تواند مساله ای را حل کند به کمک دولت برود و یکی از دلایل تاسیس دانشگاه تهران پاسخ به همین موارد است ولی دو مشکل اساسی بر سر راه این مساله وجود دارد یکی به خاطر این است که برنامه‌ریزی‌هایی که در دانشگاه صورت گرفته به این مساله نپرداخته و دوم اینکه این نیاز جدی هنوز به صورت کامل احساس نشده؛ چراکه ما در تخصیص بودجه های پژوهشی و دیگر تخصیص ها شاهد آن هستیم.

تعداد بازدید : 570

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید