حیرت دانشمندان ناسا از صفحات یخی پلوتو

حیرت دانشمندان ناسا از صفحات یخی پلوتو

کشف جدید کاوشگر افق های نو در پلوتو دانشمندان ناسا را حیرت زده کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوشگر روباتیکی افق های نو که این روزها مهمان سیاره کوتوله پلوتوست حالا باز هم خبرساز شده است. این بار کاوشگر تصاویری به زمین ارسال کرده که در آن آثاری از یخ دیده می شود که تنها ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارند و حتی گفته می شود که احتمال جوان تر بودن این یخها نیز وجود دارد.

نقطه ای از پلوتو که در این تصویر دیده می شود به یادبود پرتاب نخستین ماهواره ساخت دست بشر، Sputnik Planum نامگذاری شده است. این نقطه در مجاورت کوهستان یخی پلوتو قرار دارد که چند روز پیش و در خلال ارسال نخستین تصاویر شفاف از این جرم فضایی به زمین برای دانشمندان ناسا رمزگشایی شد.

مطالعه دقیق دانشمندان نشان می دهد این صفحات یخی پس از شکسته شدن به قطعات نامنظمی تبدیل شده اند که هر یک درحدود ۲۰ کیلومتر پهنا دارند. فاصله به وجود آمده میان این صفحات به شکل گیری فضاهای درون تهی و تاریک منجر شده است.

آنها هنوز ایده خاصی درخصوص شکل گیری این صفحات یخی نامنظم ندارند اما یک نظریه در این خصوص می گوید که مانند اتفاقاتی که در زمین روی می دهد، فرآیند مشابهی نیز در سطح پلوتو وجود داشته و طی آن با برخورد صفحات رویی با یکدیگر چنین ساختار عجیبی شکل گرفته اند.

کاوشگر افق های نو تاکنون نزدیک به دو درصد از اطلاعات ارزشمندی که درباره پلوتو به دست آورده را بارگذاری کرده است. دانشمندان ناسا می گویند انتقال تمامی این اطلاعات به زمین طی حدود ۱.۵ سال آینده امکانپذیر خواهد بود.

دوری پلوتو از زمین علت اصلی طول کشیدن این فرآیند عنوان شده است.

تعداد بازدید : 504

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید