تولید برق از تفاوت دمای آب اقیانوس

تولید برق از تفاوت دمای آب اقیانوس

محققان از تفاوت دمای آب یک نقطه از اقیانوس برای تولید برق به روشی پاک و دوست دار محیط زیست استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بزرگترین تفاوت آبهای کم عمق و عمیق اقیانوس دمای آنهاست. آبهای کم عمق به واسطه تابش خورشید گرم و آبهای عمیق به جهت آنکه پرتوهای خورشید به آن نمی رسد همواره سرد هستند.

اکنون محققان از این تفاوت دمایی بیشترین استفاده ممکن را برده و آن را به انرژی مورد نیاز جهت گردش توربینها و تولید برق تبدیل کرده اند.

در این تأسیسات که در یکی از سواحل هاوایی راه اندازی شده برق مورد نیاز ۱۲۰ خانه در سال از این طریق تولید می شود. در واقع می توان گفت این تأسیسات بزرگترین سازه تولید برق از تفاوت دمای آب اقیانوس در سراسر جهان است.

مبنای عملکرد این سیستم مفهومی موسوم به «تبدیل انرژی حرارتی اقیانوس» (OTEC) است. در دل این تأسیسات مایعی با دمای جوش بسیار پایین جریان دارد که این بدان معناست که به انرژی بسیار اندکی برای تبخیر آن نیاز است.

در این موارد معمولا از آمونیاک استفاده می شود. همزمان که این ماده در لوله های این سیستم بسته حرکت می کند به بخشی می رسد که با آب های کم عمق اقیانوس گرم می شود. در این لحظه آمونیاک تبخیر شده و به گازی تبدیل می شود که توربین ها را چرخانده و برق تولید می شود.

در ادامه آمونیاک به بخش دیگر تأسیسات می رسد که با آبهای بخش عمیق اقیانوس سرد شده و دوباره به مایع تبدیل می شود تا بار دیگر راهی بخش گرم آن و تکرار این چرخه شود.

از این روش به عنوان یکی از پاک ترین روش ها در تولید برق یاد می شود.

محققانی که این تأسیسات را راه اندازی کرده اند امیدوارند که در آینده نزدیک و همزمان با توسعه آن، برق مورد نیاز ۱۲۰ هزار خانه در سال را به این روش تأمین کنند.

تعداد بازدید : 493

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید