انتقال دارو با میکروماهی‌های چاپی

انتقال دارو با میکروماهی‌های چاپی

محققان امریکایی موفق به ساخت روبات هایی به شکل ماهی شده اند که می توانند داروها را به طور مستقیم به نقطه هدف در بدن منتقل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان امریکایی دانشگاه «San Diego» موفق به ساخت روبات هایی با نام «میکروماهی» شده اند که از عرض موی انسان کوچکتر بوده و از قابلیت حرکت در مایعات و تشخیص مواد شیمیایی و واکنش نسبت به آنها را برخوردارند. از این فناوری جدید می توان برای انتقال دارو به نقطه مخصوصی از بدن استفاده کرد.

نیروی لازم برای حرکت روبات های ماهی از «پروکسید هیدروژن» تامین شده و با استفاده از آهن رباها کنترل می شود. سر این روبات ها از نانوذرات اکسیده آهن ساخته شده تا از محیط بیرون بتوان به کنترل روبات ها پرداخت. قسمت انتهایی بدن ماهی یا همان دم روبات های ماهی از جنس پلاتین است که به عنوان نیروی محرکه عمل می کند.

روبات های ماهی با استفاده از روش چاپ سه بعدی با وضوح بالا و در اندازه میکرو μCOP چاپ شده اند. میکرو ماهی های مصنوعی می توانند الهام بخش نسل جدیدی از ریز روبات ها با قابلیت های متفاوت و همینطور برای اهداف پزشکی یا درمانی مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از فناوری چاپ سه بعدی می تواند سازو کار زیست شناختی جدیدی را برای تولید میکرو روبات ها پیش روی محققان قرار دهد.

محققان با استفاده از این روش توانستند میکرو روبات هایی را با الهام از طبیعت تولید کنند که پیچیده تر از سازه های استوانه ای و کروی شکل فعلی هستند. از قابلیت های مهم این روبات ها می توان به تشخیص مایعات سمی اشاره کرد.

محققان کالیفرنیایی در ابتدا نانوذرات polydiacetylene را برای خنثی کردن سمPDA درون میکرو ماهی ها قرار دادند. سپس روبات های شناگر در مایعی که حاوی زهر زنبور عسل بودند، قرار گرفتند. نانوذرات PDA با مولکول های سم زنبور عسل ترکیب شده و در نهایت میکرو ماهی ها نور قرمزی از خود ساطع کردند که نشان از حذف سم بود. محققان در پایان موفق به اندازه گیری شدت نور قرمز در فرآیند سم زدایی شدند.

محققان امیدوارند از میکرو روبات ها علاوه بر شناسایی سم و سم زدایی بتوان در انتقال بهینه داروها نیز استفاده کرد.

تعداد بازدید : 451

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید