بازهم ناامیدی برای علم فیزیک/ وجود یک ذره مرموز هستی تأیید نشد

بازهم ناامیدی برای علم فیزیک/ وجود یک ذره مرموز هستی تأیید نشد

دانشمندان اعلام کردند چیزی به نام «نوع چهارم نوترینو» وجود ندارد تا خبرهای ناامید کننده اخیر علم فیزیک تکمیل شده باشد!

دانشمندان از مدتها پیش و برای پر کردن خلاء موجود در مدل استاندارد (Standard Model) فیزیک ذرات در تلاش بوده اند تا ذره فرضی «نوترینوی عقیم» (sterile neutrino) را شناسایی کنند.

اکنون تازه ترین تحقیقات صورت گرفته در یکی از پیشرفته ترین و متفاوت ترین پایگاههای تحقیقاتی جهان واقع در قطب جنوب نشان می دهد عملا چیزی به نام این ذره فرضی وجود ندارد.

این خبر درحالی منتشر می شود که تنها دو روز پیش خبرهای ناامیدکننده ای از سوی سرن منتشر شد که نشان می دهد ذره ای که فیزیکدانها تصور می کردند وجود داشته باشد و بتوانند آن را با استفاده از شتاب دهنده بزرگ هادرونی LHC کشف کنند عملا وجود ندارد.

حالا با توجه به خبری که دانشمندان از قطب جنوب منتشر کرده اند باید گفت که این هفته یکی از مأیوس کننده ترین روزها در علم فیزیک برای آنهایی بوده که به دنبال ذرات ناشناخته هستند.

عدم وجود ذره فرضی نوترینوی عقیم در جریان مطالعات صورت گرفته در ردیاب ذره یخی مستقر در قطب جنوب موسوم به «رصدخانه نوترینوی IceCube» حاصل شده است.

درصورتیکه ذره فرضی دانشمندان کشف می شد، نوترینوی عقیم به خانواده نوترینوها افزوده می شد و بدین ترتیب پازل گیج کننده وجود بیش از سه نوع ذره نوترینو تکمیل می شد.

 

این مطالعات از آن سو از اهمیت زیادی برخوردار است که با استفاده از آن می توان اساس ماده تاریک در عالم را مورد کنکاش قرار داد.

تعداد بازدید : 377

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید