تولید اندام‌های مصنوعی با سلول‌های بنیادی جنینی

تولید اندام‌های مصنوعی با سلول‌های بنیادی جنینی

محققان دانشگاه کالج لندن معتقدند که سلول های بنیادی می توانند در آینده ای نزدیک برای تولید اندام های مصنوعی استفاده شوند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، سلول های بنیادی جنینی(ESC) حتی بعد از قرار گرفتن درون زنجیره ای از پلیمرها و طی فرایندی که آن ها به اصطلاح به صورت بافت های منعطف و مصنوعی بافته می شوند، قادر به زنده ماندن هستند.

محققان دانشگاه کالج لندن روی این موضوع تحقیقاتی انجام داده اند. آنها بر این باورند که سلول های بنیادی می توانند در آینده ای نزدیک برای تولید اندام های مصنوعی استفاده شوند.

در این مطالعه جدید محققان نشان داده اند که می توان با استفاده از یک تکنیک تقریبا جدید، رشته هایی از سلول های بنیادی جنینی را تولید کرد. این تکنیک جدید الکترو اسپری(electrospraying) نام دارد که دو سوزن فولادی ضد زنگ استفاده می کند که هر کدام در یک طرف قرار گرفتند که یک پلیمر ویسکوز و زیست تخریب پذیر را با محلولی از سلول های بنیادی جنینی استفاده می کند.

اعمال نیروی الکتریکی روی سوزن ها موجب بافته شدن چرخشی پلیمرها و سلول ها درون حلقه می شود. بعد از بیرون آوردن این مخلوط از حلقه، ساختاری سه بعدی شکل می گیرد.

محققان با استفاده از تکنیک تقویت دی ان ای، نشان دادند که این سلول ها در ساختار داربست حفظ شده اند و ژن های مربوط به بنیادینگی سلول ها نیاز دست نخورده باقی مانده اند و الگوی بیان ژنی سلول های الکترو اسپری شده با سلول های بنیادی کشت شده در شرایط طبیعی یکسان هستند.

در ادامه آن ها معتقدند که بافت های ساخته شده از سلول های بنیادی جنینی در مقایسه با سلول های تخصص یافته تر، بعد از پیوند توانایی بیشتری برای تولید سلول ها و اندام های از دست رفته را دارند. بعد از پیوند، این سلول ها به لطف منعطف بودنشان، بر مبنای جایگاهی که پیوند شده اند، می توانند تحت تاثیر دارو و شرایط موجود در آن محیط به بافت دلخواه تبدیل شوند.

تعداد بازدید : 358

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید