ثابت ماندن رشد پژوهش پزشکی به کمک مجلات/ بدترین سالها برای پژوهش را پشت سر گذاشتیم

ثابت ماندن رشد پژوهش پزشکی به کمک مجلات/ بدترین سالها برای پژوهش را پشت سر گذاشتیم

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت در بیش از 314 مجله علمی پژوهشی دارد که بخش عمده ای از آنها در نمایه نامه های بین المللی نمایه شده اند و وقتی در سالهای 2012 و 2013 رشد کشور متوقف شد خروجی مقالات وزارت بهداشت کاهش پیدا نکرد.

دکتر شاهین آخوندزاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: یکی از توفیقات وزارت بهداشت در این سالها این است که بیش از 314 مجله علمی پژوهشی دارد و در مقابل وزارت علوم 2.5 برابر ما مجله دارد. 75 درصد مجلات از میان مجلات کشور که در هر دو گروه پزشکی و غیر پزشکی در نمایه نامه های بین المللی نمایه شده اند متعلق به وزارت بهداشت است و اتفاقی که افتاده این است که در سالهای  2012 و 2013 که رشد کشور متوقف شد اما خروجی مقالات وزارت بهداشت کاهش پیدا نکرد چرا که مجلات وزارت بهداشت که در ISI و اسکوپوس و مدلاین نمایه هستند توانسته اند سهم ما را در دنیا حفظ کند.

وی گفت: پژوهش وزارت بهداشت در سالهای 2012 و 2013 رشد نکرده اما کاهش هم پیدا نکرده است و جاهایی که مجلات بین المللی نداشته اند مانند دانشگاه آزاد در 2011 یک رشد قابل توجهی داشت و در سال 2012 افت کرد، چرا که تعداد زیادی مجله دارند که نمایه نمی شوند. شبیه این اتفاق در دانشگاه تهران و امیرکبیر و صنعتی شریف هم رخ داد. بنابراین نمایه شدن مجلات نتایج خوبی در بر داشت.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به مسئله اعتبارات پژوهشی در کشور گفت: وزارت بهداشت نشان داده است که پولش را خوب خرج می کند و هرز نمی رود. در بهترین حالت 10 درصد از اعتبارات پژوهشی کشور به وزارت بهداشت اختصاص دارد اما این وزارتخانه 40 درصد تولیدات علمی کشور را تامین می کند و این نشان می دهد پول پژوهش بهینه تر از سازمان های دیگر هزینه می شود.

آخوندزاده افزود: اما باید گفت که با این میزان اعتبارات بیشتر از این نمی توانیم جهش داشته باشم و به لایه بالاتر برویم و نیاز به اعتبارات بیشتری داریم. بسیاری می گویند آیا اعتبارات مالی همراه با افزایش تعداد پژوهش است که این طور نیست اما وزارت بهداشت در این میان نشان داده است که پولش را خوب خرج می کند و هرز نمی رود. اما گله ای که وجود دارد این است که بخش عمده ای از اعتبارات پژوهشی کشور خارج از وزارتخانه های بهداشت و علوم است و بودجه پژوهشی یک سازمان خدماتی که کمترین ارتباط را با پژوهش دارد به اندازه بودجه وزارت بهداشت با 50 دانشگاه و 500 مرکز تحقیقاتی است.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از برنامه ریزی برای ارتباط نظام مند دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه بین الملل خبر داد و گفت: دانشگاه ها باید بتوانند ارتباطات بین المللی برقرار کنند و با استفاده از شرایط ثبات سیاسی، بتوانند اعتبارات بین المللی سازمان های خارجی را جذب کنند .

وی افزود: بخشی از این جذب اعتبارات بین المللی منوط به تلاش شخصی است و بخشی دیگر باید نظام مند باشد. محققان ما باید بتوانند به عنوان یک شخص حقیقی جذب گرانت کند که این کار در فضای آرام سیاسی قابل انجام است.

 

آخوندزاده اضافه کرد: اگر در سال آینده برنامه های ما به موقع اجرا شود، اعتبارات پژوهشی به موقع به دانشگاه ها داده شود و فضای آرام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وجود داشته باشند جهشی که از ابتدای سال های 80 شروع شد ادامه می یابد و از فضای سال های 90 و 91 به عنوان بدترین سالها خارج می شویم.

تعداد بازدید : 698

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید