شهریه‌ها منطقی می‌شود/ جزئیات اعمال حسابداری تعهدی در دانشگاهها

شهریه‌ها منطقی می‌شود/ جزئیات اعمال حسابداری تعهدی در دانشگاهها

معاون اداری مالی وزارت علوم از اعمال حسابداری مالیاتی در دانشگاهها و منطقی شدن شهریه ها، خبر داد.

محمد حسین امید در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره، گفت: حسابداری تعهدی برای دانشگاهها یک الزام قانونی است و این امر باید سال گذشته در معاونت اداری مالی دانشگاهها عملیاتی می شد.

وی با بیان اینکه حسابداری تعهدی دخل و خرج دانشگاهها را شفاف می کند، ادامه داد: وقتی در دانشگاهی حساب و کتاب مشخص نباشد، سود و زیان را نمی توان تشخیص داد چون دانشگاه هم باید از هزینه تمام شده اش اطلاع داشته باشد.

معاون اداری مالی وزارت علوم شیوه تعیین شهریه را در حسابداری تعهدی دانست و اظهار داشت: شهریه های فعلی دانشگاهها هیچ مبنای درست علمی ندارد، به طوریکه شهریه ای که از دانشجویان در دوره های نوبت دوم دریافت می شود شاید 30 درصد هزینه ای باشد که دانشگاه برای آنان مصرف می کند و در حسابداری فعلی، این شاخصها قابل احصاء نیست.

به گفته امید، در حسابداری تعهدی تمام ثروت دانشگاه ریالی خواهد شد و ورودی و خروجی آن مشخص می شود. همچنین در پایان سال می توان میزان ثروت به دست آمده و سود و ضررها را محاسبه کرد.

وی درباره افزایش یا کاهش شهریه ها با حسابداری تعهدی، خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت این امر اتفاق نمی افتد اما در طولانی مدت شهریه ها منطقی خواهد شد.

به گزارش مهر، پیش از این نیز اعلام شد که شهریه دانشگاهها از سال آینده سرانه ای اعمال خواهد شد.

تعداد بازدید : 577

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید