30گونه جدید میکروارگانیسم ظرف 4 سال کشف شد

30گونه جدید میکروارگانیسم ظرف 4 سال کشف شد

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در طی فعالیت چهارساله خود موفق شد که 30 گونه و جنس جدید میکروارگانیسم را به دنیا معرفی کند این در حالیست که طی سه دهه ا خیر تنها هشت گونه و جنس جدید از ایران معرفی شده بود.

 سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی- رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در گفتگو با خبر نگار مهر گفت: میکروارگانیسم های شناسایی شده به گروه های متنوعی از باکتریها، آرکی ها و مخمرها تعلق داشته و دارای کاربردهایی در زیست فناوری در زمینه غذایی، دارویی، کشاورزی و محیط زیست می باشند.

وی اظهار داشت:این دستاورد ضمن دستیابی به فرصت هایی جدید برای مراکز تحقیقاتی جهت تولید محصول، در عرصه بین المللی نیز باعث شده که مرکز مورد توجه مراکز و بانکهای جهانی میکروارگانیسم ها قرار گیرد و اهم کنون به کشورهای چین، هند، آلمان، ژاپن، اسپانیا، نیوزلند و الجزایر در زمینه شناسایی و نگهداری ارایه خدمت نماید.

فاضلی با اشاره به اینکه از برنامه های مرکز زیستی و ذخایر ژنتیکی توسعه زیست فناوری در کشور است، افزود: تولیدعلم و افزایش به دانش جهانی با شناسایی گونه های جدید از مهمترین اهداف و اقداماتی است که این مرکز در برنامه های خود قرار داده و با توجه به تنوع بالای زیستی درکشور  می توان بزرگترین کمک را به توسعه زیست فناوری کرد.

فاضلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در بانک میکروارگانیسم های این مرکز بیش از سه هزار میکروارگانیسم جمع آوری شده که حدود 1000 میکروارگانیسم بطور کامل شناسایی شده اند و دارای شناسنامه هستند.

به گزارش مهر؛ مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران دارای چهار بانک میکروارگانیسمها، سلولهای انسانی و جانوری، گیاهی ومولکولی است که بیش از ده ها هزار نمونه زیستی استاندارد  و شناسنامه دار را نگهداری نموده و به بیش از یکصد مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی و خارج از کشور  خدمات ارائه می دهد.

تعداد بازدید : 677

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید