اولین دانشجوی دکتری رشته «فیزیک دریا» از رساله خود دفاع کرد

اولین دانشجوی دکتری رشته «فیزیک دریا» از رساله خود دفاع کرد

اولین دانشجوی دکتری پژوهش محور پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در رشته «مهندسی دریا» فارغ التحصیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، جعفر عزیزپور اولین دانشجوی دکتری رشته «فیزیک دریا» از رساله خود با عنوان «بررسی گردش آب و ویژگی های فیزیکی آب در تنگه هرمز بر اساس نتایج حاصل از اندازه گیری های میدانی و مدل سازی عددی» دفاع کرد و موفق به اخذ مدرک دکتری از پژوهشگاه شد.

عزیزپور در خصوص کاربرد این رساله گفت: نتایج حاصل از این طرح پژوهشی قابل استفاده در سایر رشته های علوم دریایی، صنایع شیلات، صنایع دریانوردی و نظامی است. همچنین این رساله برای دانشجویان و محققان رشته فیزیک دریا که در زمینه مدل سازی عددی و اندازه گیری های میدانی مشغول به تحقیق هستند، کاربرد دارد.

عزیز پور در نیمه دوم سال ۱۳۹۰ پس از طی موفقیت ‌آمیز آزمون کتبی نیمه متمرکز مقطع دکتری و مصاحبه، به عنوان دانشجوی پژوهش محور مقطع دکتری پژوهشگاه پذیرفته شد.

وی با بیان این که تعداد مطالعات انجام شده در منطقه  تنگه­ هرمز بسیار کم و انگشت شمار است، تصریح کرد: در این مطالعه اندازه­ گیری­های طولانی مدت در محدوده­ آب­های ایرانی انجام شد که برای اولین بار در منطقه صورت گرفت.

پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، دارای ۲۸ دانشجوی مقطع دکتری در رشته های فیزیک، زیست شناسی، مهندسی دریا، محیط زیست و  هواشناسی دریا است. این پژوهشگاه با دارا بودن سه پژوهشکده، سه مرکز ملی تحقیقاتی، چهار مرکز پژوهشی در سواحل کشور و  ۴۵ نفر عضو هیأت علمی، به عنوان مرجع ملی پژوهش های اقیانوسی و دریایی کشور فعالیت می کند.

در این رساله که تحت راهنمایی دکتر وحید چگینی و دکتر سید سیادت موسوی و استاد مشاور دکتر خوش خلق دفاع شد، دو مقاله علمی-پژوهشی ISI و ۲ مقاله ISC و یک مقاله کنفرانسی منتشر شده است. داوری خارجی این رساله بر عهده دکتر مسعود صدری نسب و دکتر اسماعیل حسن زاده و همچنین داوری داخلی بر عهده آقای دکتر صادق یاری بود.

تعداد بازدید : 494

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید