بازگشت برخی از دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های علوم پزشکی به دانشگاه

بازگشت برخی از دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های علوم پزشکی به دانشگاه

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: با اجرای آیین نامه انضباطی برخی از دانشجویان که در سال های گذشته اخراج شده بودند به دانشگاه بازگشتند.

دکتر محمدرضا فراهانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آیین نامه های مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این دو وزارت خانه دارای آیین نامه های مشترک زیادی هستند.

آیین نامه های مشترک وزارت بهداشت و علوم

وی ادامه داد: در حوزه تشکل ها، ساختار آیین نامه ای در وزارت بهداشت همانند وزارت علوم است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تصریح کرد: بعضا شاهدیم برخی تشکل های دانشجویی باهم اتحادیه تشکیل می دهند که ممکن است اعضای این اتحادیه هم از تشکل‌های وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد باشند.

منبع آیین نامه ها از شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی یادآورشد: ما یک شورای ناظر مرکزی مشترک نیز داریم. همچنین در حوزه نشریات دانشجویی و انجمن های علمی نیز دارای آیین نامه مشترک هستیم که منبع تمام آن ها شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

بازنگری آیین نامه انضباطی

وی درخصوص بازنگری آیین نامه شورای انضباطی دانشجویی افزود: ما دارای شورای انضباطی هستیم که یک قانون دارد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده و یک شیوه نامه انضباطی که توسط دو وزارت خانه با هم تنظیم شده و همیشه هر چند سال یکبار باید بازنگری شود.

فراهانی افزود: این شیوه نامه اجرا می شود و حداقل من درمدتی که این مسئولیت را داشته ام در شورای انضباطی چیزی ندیدم که خیلی مانع و مشکل برای دانشجو ایجاد کرده باشد و یا با شعار دولت تدبیر امید یعنی اعتدال در تعارض باشد.

بازگشت برخی از دانشجویان اخراجی دانشگاه علوم پزشکی

وی ادامه داد: ما همین آیین نامه را اجرا می کنیم تا زمانی که شیوه نامه به تایید دو وزیر برسد. همچنین دانشجویانی در دانشگاه بودند که به دلایلی در دوران گذشته اخراج شده بودند و ما با استناد به همین آیین نامه آنها را بازگردانیدم .

به جز شورای انضباطی هیچ نهادی حق اخراج دانشجو را ندارد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: هیچ کس در دانشگاه ها به جز شورای انضباطی حق اخراج دانشجو را ندارد. بدون توجه به این مساله تعدادی از دانشجویان اخراج شده بودند و ما با استناد به آیین نامه شورای انضباطی به پرونده آنها رسیدگی کرده و آنها را بازگرداندیم .

چگونگی تعریف جرایم اینترنتی در آیین نامه جدید

وی درپاسخ به این سئوال که در آیین نامه جدید قرار بود یک سری از موضوعات سایبری و اینترنتی هم مدنظر قرار گیرد، آیا این مساله در آیین نامه تعریف شده یا خیر، افزود: مواردی که در آیین نامه دیده شده کلی است. برخی موارد می تواند مصداق این باشد. فرض کنید که گفته شده شئونات دانشگاه و دانشجو باید رعایت شود و این شئونات می تواند در خیلی چیزها مصداق داشته باشد. 

فراهانی افزود:  به عنوان مثال انسان با لباس کوه نمی تواند داخل دانشگاه شود . حال این مصداق تعیین نشده ولی به صورت کلی به آن اشاره شده است اما به طور نمونه در دانشگاه های هاروارد و آکسفورد عنوان شده که دانشجو نباید با لباس تور و جین وارد دانشگاه شود و بسیار ریز به مسایل پرداخته شده است.

تفکیک حوزه خصوصی و عمومی دانشجویان

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه تفکیک حوزه خصوصی و عمومی دانشجویان بسیار ظریف است افزود: اینکه ما پیگیر باشیم که در حوزه خصوصی دانشجو مشکل پیدا کنیم این نه تنها تخلف است بلکه گناه کبیره است. حوزه خصوصی مردم و دانشجو به ما ارتباط ندارد که در آن تفحص کنیم . ولی مسائلی که در حوزه عمومی مثل خوابگاه ایجاد می شود دیگر خصوصی نیست و براساس آیین نامه با آن برخورد می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که بالاخره این آیین نامه های مشترک چه زمانی ابلاغ خواهد شد افزود: در واقع وزارت علوم نظراتی داشته که قرار بود جمع بندی لازم را انجام دهند و ما نیز قرار بود نظراتمان را ارایه دهیم آنها در حال کار کارشناسی هستند تا به تایید وزرا برسد ولی هنوز به یک دستور کار مشترک که باهم جلسه تشکیل داده و آیین نامه ها را باهم بررسی کنیم تبدیل نشده است.

تعداد بازدید : 673

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید