جاذب تعویض یون جهت حذف آلودگی های زیست محیطی ساخته شد

جاذب تعویض یون جهت حذف آلودگی های زیست محیطی ساخته شد

یک محقق ایرانی موفق به ساخت کامپوزیتی با استفاده از فناوری نانو شد که می تواندجاذب تعویض یون جهت حذف آلودگی های زیست محیطی باشد.

مصطفی  گلشکن، مجری طرح اسید سولفوریک جامد مغناطیسی با ابعاد نانو متری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نانو کامپوزیت جدیدT تحت عنوان اسید سولفوریک جامد مغناطیسی، که شامل نانو ذرات اکسید آهن  مغناطیسیFe3o4  روکش دار شده که با ترکیب متخلخل سیلیسیMCM-41-SO3H  با ابعاد 8-10 نانومتری را برای کاربرد های مختلف ساختیم.

وی عنوان کرد:از سولفوریک اسید، در ساختار شبکه ای ترکیب نانو متخلخل با هسته مغناطیسی منجر به تولید اسید سولفوریک جامد با ابعاد نانویی می شود که می تواند کاتالیزگر جامد (غیرهمگن) قابل بازیافت، در صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این نانو کامپوزیت با مساحت سطح ویژه بالا و فعال را می توان به عنوان جاذب بسیار کارا جهت جذب آلودگی های مختلف مورد استفاده قرار داد،اظهار داشت:این نانو کامپوزیت خاصیت مغناطیسی داشته و پس از انجام نقش خود به عنوان کاتالیزور و جاذب، به راحتی و با اعمال یک میدان مغناطیسی خارجی،از محیط جدا شده و نیازی به فرایند پر هزینه و وقت گیر فیلتراسیون ندارد.

وی افزود:نانواکسید مذکور قابلیت استفاده چندین بار در فرایندهای مختلف را دارد که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

به گفته گلشکن،جابجایی و حمل و نقل نانو کامپوزیت بسیار بی خطر و آسان تر از اسید سولفوریک مایع بوده که در صنایع مختلف کاربردی است.

وی با اشاره به اینکه امکان استفاده از نانو کامپوزیت به عنوان جاذب آلاینده های زیست محیطی نیز میسر می شود افزود: نانو کامپوزیت در صنایع دارورسانی و داروسازی،جاذب فیلترهای تعویض یون،جذب گزینش پذیر جهت استخراج ترکیبات با ارزش از پساب صنایع، مکمل های غذایی و جاذب گزینش پذیر مورد استفاده قرار می گیرد.

گلشکن با بیان اینکه نانو یکی از موضوعات پر اهمیت در علم شیمی و صنایع است، خاطرنشان کرد: تولید نانو کاتالیز گرهای  جدید برای فرایند های شیمیایی سنتزی است و بیشتر در فرایند های شیمیایی استفاده از این کاتالیز گرها مزایای زیادی دارد.

وی در ادامه اذعان داشت:استفاده از نانو کامپوزیت می تواند واکنش های شیمیایی را ساده، زمان انجام فرایندها، هزینه های عملیاتی،مصرف انرژی را جهت غلبه بر انرژی فعالسازی فرایند ها را کاهش می دهد.

وی یاداورشد: این نانو کامپوزیت علاوه براستفاده به عنوان  کاتالیزگر، می تواند به عنوان جاذب تعویض یون جهت حذف آلودگی های زیست محیطی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

تعداد بازدید : 609

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید