تولید ماده ای که نور خورشید را به آن پس می‌دهد

تولید ماده ای که نور خورشید را به آن پس می‌دهد

محققان ماده جدیدی ساخته اند که از آن می توان برای خنک سازی ساختمانها در روزهای داغ و پرحرارت استفاده کرد این ابتکارعمل بی سابقه تحولی نو در علم مواد به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری مهر، این ماده جدید که توسط محققان دانشگاه استنفورد ابداع شده است قابلیت آن را دارد که به طور همزمان نور خورشید را منعکس کرده و در عین حال با جذب بخشی از این نور از آن برای تأمین سرمایش سازه ها استفاده می کند.

درحقیقت این ماده جدید به طرز هوشمندانه ای می تواند خود را خنک کرده تا در نتیجه دمای محیط اطراف یعنی هوای داخل ساختمانها و برجها نیز بدون نیاز به استفاده از انرژی برق جهت خنک سازی، تا حد زیادی کاهش یابد.

محققان دانشگاه استنفورد این ماده جدید را که نوعی سیستم خنک کننده نیز به شمار می آید، در پشت بام یکی از ساختمانهای این دانشگاه مورد آزمایش قرار داده اند.

ماده ای که این محققان موفق به تولید آن شده اند بخش قابل توجهی از نور خورشید را با فرکانس خاصی به سمت جو زمین منعکس می کند که به طور کامل از آن خارج شود. درحقیقت این فرکانس به خصوص با "پنجره حرارتی" زمین – از 8 تا 13 میکرومتر – منطبق است. در نتیجه نور خورشید تا حد چشمگیری از جو خارج و روانه فضا می شود.

کارشناسان به این ابتکار عمل بی سابقه به عنوان راهی برای کمک به کاستن از فرآیند گرمایش زمین و کمک به طبیعت سیاره مادر می دانند.

تعداد بازدید : 551

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید