دانش نانو تاریخ هنر جهان را نجات می‌دهد

دانش نانو تاریخ هنر جهان را نجات می‌دهد

در قالب پروژه ای بی سابقه در اروپا از تازه ترین یافته های دانش نانو برای حفظ و نگهداری آثار ارزشمند هنری جهان استفاده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این پروژه که تحت عنوان NANOFORATR از سه سال پیش آغاز شده اکنون به مرحله بهره برداری عملیاتی رسیده است. درحقیقت طی نزدیک به 40 ماه گذشته تیم بزرگی از دانشمندان عرصه نانو در اروپا شیوه های مختلف و مؤثر استفاده از تازه ترین ابداعات نانویی برای در امان نگاه داشتن آثار هنری از تخریب و پوسیدگی را مورد مطالعه قرار داده اند.

درحال حاضر روشهای سنتی متعددی برای حفظ آثار هنری چند میلیون دلاری در موزه های سراسر جهان وجود دارد اما گذشت زمان ثابت کرده که این روش ها نه تنها پرهزینه بلکه تأثیرگذاری چندانی نیز ندارند.

برآورد شده که در سال 2013 ارزش کل بازار آثار هنری در سراسر جهان بالغ بر 47.42 میلیارد یورو بوده است. از این رو بکارگیری فناوریهای نوین نظیر دانش نانو برای حفظ ارزش این بازار از اهمیت زیادی برخوردار است.

محققان دریافته اند استفاده از مواد پلیمری رایج برای حفظ آثار ارزشمند نقاشی و سایر آثار هنری به دلیل اینکه دارای ترکیبات متفاوتی نسبت به مواد اصلی به کار رفته در آثار هستند نمی توانند انتخاب مناسبی در راستای حفظ و ماندگاری آنها باشند و حتی موجب وارد آمدن خساراتی نیز به آنها می شوند.

پروژه NANOFORART (مواد نانویی برای حفظ آثار متحرک و ثابت هنری) شامل تولید مواد نانویی است که درعین حال که پوسیدگی سطوح آثار هنری را از بین می برد، ساختار شیمیایی ترکیبات به کار رفته در خلق آنها را نیز به خوبی حفظ می کند.

در عین حال تلاش شده است که موادی جهت حفظ این آثار تولید شود که کمترین لطمات را به محیط زیست وارد کند.

پروژه NANOFORART کنسرسیومی متشکل از چندین دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و موزه در سراسر اروپاست.

تعداد بازدید : 564

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید