راه اندازی سراسری نسل چهارم موبایل در ایران/ تفاوت 4G با نسل‌های قبل

راه اندازی سراسری نسل چهارم موبایل در ایران/ تفاوت 4G با نسل‌های قبل

خدمات نسل چهارم موبایل مبتنی بر فناوری 4G-LTE به صورت سراسری در کشور توسط اپراتور دوم تلفن همراه – ایرانسل راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا قلمبر دزفولی - مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل امروز در نشست راه اندازی تجاری این خدمات در کشور گفت: هم اکنون 9 شهر ارومیه، بابل، تبریز، تهران، قزوین، قم، کرج، مشهد مقدس و همدان با 50 درصد پوشش جمعیتی تحت پوشش شبکه نسل چهارم تلفن همراه ایرانسل قرار گرفتند و در سایر مراکز استانها نیز سایتهای 4G فعال شده است.

وی با بیان اینکه پوشش شبکه نسل چهارم تلفن همراه ایرانسل تا پایان سال جاری در  تمام مراکز استان‌های کشور تکمیل می‌شود، افزود: طبق تعهدات سال اول پروانه نسل چهارم ایرانسل، باید 5 مرکز استان با حداقل پوشش جغرافیایی 10 درصدی شهرهای تحت پوشش و حداقل پوشش جمعیتی پنج درصد در کشور تا شهریورماه 94 تحت پوشش این فناوری قرار گیرند.

نخستین شبکه LTE در استکهلم راه اندازی شد

وی درباره روند تکامل فناوری نسل 4 با بیان اینکه این فناوری در سال 2004 توسط شرکت NTT DOCOMO  ژاپن به عنوان یک استاندارد بین‌المللی در حوزه ارتباطات رادیویی پیشنهاد داد گفت: در سال 2007 شرکت اریکسون سوئد و شرکت NTT DOCOMO  ژاپن، به ترتیب سرعت‌های 144 مگابیت برثانیه و 200 مگابیت برثانیه با استفاده از LTE را مورد آزمایش قرار دادن و در نهایت در نخستین شبکه LTE در دسترس عموم در جهان، در سال 2009 در شهرهای استکهلم و اسلو راه‌اندازی شد.

دزفولی با اشاره به مزایای نسل چهارم فناوری شبکه‌های موبایل گفت: پهنای باند بیشتر که امکان انتقال فابل‌های حجیم‌تر و پرمحتواتر را در مدت زمان کمتری میسر می‌سازد، بهبود مدت زمان پاسخگویی شبکه که اجازه ارتباطات در لحظه را می‌دهد و بهبود عملکرد شبکه که امکان برقراری و حفظ ارتباط در حین حرکت سریع را فراهم می‌سازد، از جمله مزایای آن به شمار می‌روند.

تفاوت نسل چهارم موبایل با نسلهای قدیمی تر

دزفولی افزود: در نسل چهارم موبایل سرعت دانلود بین 10 تا 40 مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود یک تا 15 مگابیت بر ثانیه و مدت زمان پاسخگویی 50 تا 150 میلی ثانیه است.

این درحالی است که سرعت دانلود در نسل دوم و نسل سوم موبایل به ترتیب 10 کیلوبیت تا 130 کیلوبیت و 1 تا 5 مگابیت است و سرعت آپلود نیز به ترتیب 8 تا 130 کیلوبیت و 200 تا 500 کیلوبیت بر ثانیه و مدت زمان پاسخگویی به ترتیب 300 تا 700 میلی ثانیه و 100 تا 120 میلی ثانیه است.

به گفته وی در حال حاضر 331 شبکه LTE در 112 کشور جهان و 603 شبکه نسل سوم در 216 کشور جهان به صورت تجاری راه‌اندازی شده است.

100 میلیارد برنامه کاربردی در دنیا دانلود می شود

وی با اشاره به رشد در میزان درآمد بخش‌های مختلف اکوسیستم پهن باند همراه گفت: درحال حاضر بیش از 100 میلیارد برنامه کاربردی در سال در سطح دنیا دانلود می‌شود و اقتصاد برنامه‌های  کاربردی بیش از 10 میلیارد یورو در سال تنها در اروپا درآمد ایجاد می‌کند.

دزفولی افزود: افزایش نزدیک به 181 درصدی درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌های کاربردی به عنوان فعالان عرصه فرهنگ تا سال 2020 و افزایش 22 درصدی سهم درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌های کاربردی از کل درآمد ایجاد شده در اکوسیستم پهن باند همراه از دیگر ویژگی‌های آن است.

مدیرعامل ایرانسل ، اهداف کمی شبکه ملی اطلاعات را دسترسی کاربران ایرانی به پهنای باند 20 مگابیت بر ثانیه ، پرداخت 80 درصد هزینه‌ها به صورت الکترونیکی، ارایه الکترونیکی صد درصد خدمات دولت به دولت، اتصال 60 درصد از خانوارها و تمامی کسب و کارها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت تا پایان برنامه پنجم برنامه عنوان کرد گفت: تحقق این اهداف با اجرای دسترسی به اینترنت باندپهن صورت می گیرد.

وی با اشاره به افزایش 132 درصدی در مصرف دیتا اعلام کرد مصرف ماهیانه دیتا در آبان ماه به بیش چهار هزار ترابایت رسیده است و این میزان مصرف در قیاس با دوره قبل از بهره‌برداری در شهرهای تحت پوشش اینترنت پهن باند بیش از 132 درصد رشد یافته است؛ در همین حال سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت پهن باند ایرانسل درحال حاضر به طور متوسط 15 برابر نسل قبلی است و 60 درصد از مشـتریان دیتا در 75 شهر در منـاطق تحت پوشش نسل سوم قرار دارند.

تعرفه و نحوه استفاده از نسل چهارم موبایل

مدیرعامل ایرانسل میزان سرمایه گذاری در نسل سوم و چهارم موبایل را یک میلیارد یورو عنوان کرد و با بیان اینکه تعرفه اتصال به این شبکه، نیم ریال به ازای هرکیلوبیت بر ثانیه براساس مصوبه رگولاتوری است گفت: قیمت سیم کارت جدید نسل چهارم – یوسیم- 20 هزارتومان و قیمت تعویض با سیم کارت فعلی 10 هزار تومان است.

 

به گفته وی علاوه بر خرید بسته های حجمی مصرفی سیم کارت نسل چهارم ، امکان خرید سیم کارتهای این تکنولوژی از مراکر فروش این اپراتور وجود دارد و انواع مودم ها برای اتصال به شبکه وای فای 4G نیز عرضه شده است.

تعداد بازدید : 657

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید