الزام دانشگاهها به صرف 15 درصد اعتبارات در بخش پژوهش

الزام دانشگاهها به صرف 15 درصد اعتبارات در بخش پژوهش

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: دانشگاهها نباید درصد اعتبارات پژوهشی خود را نسبت به کل اعتباراتشان از 15 درصد کمتر کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید احمدی در نشست خبری صبح امروز در خصوص پانزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری، عنوان کرد: ما باید در سال جاری شاهد تحولات اساسی در کشور باشیم چرا که سیاست های حوزه علم و فناوری امسال از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و انتظار نظام از مجموعه علمی ایجاد تحولات است.

وی عنوان کرد: این تحولات نیازمند حضور همه جانبه در ابعاد فرهنگسازی، ایجاد ارتباط نظام یافته بین اجزای علمی کشور و صاحبان فن، پژوهش، علمی و متقاضیان علم است.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه 3 هفته قبل نمایشگاه فناوری در مجلس برگزار شد، عنوان کرد: ما تلاش می کنیم فرهنگ سازی را به نحو مطلوبی به نقطه قابل قبولی برسانیم.

احمدی تفاوت نمایشگاه امسال با سال های گذشته را الزامی بودن حضور همه نهادها عنوان کرد و افزود: وزرای ارتباطات، صنعت، نفت، نیرو، آموزش و پرورش و مسئولان دانشگاه آزاد و دانشگاههای معتبر در تهران در نمایشگاه امسال حضور می یابند.

به گفته وی، در پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری امسال، ایرانیان مقیم خارج از کشور و دانشجویان ایرانی که در فن آفرینی و فناوری دست دارند، حضور دارند و هدف از این کار کاهش مهاجرت نیروهای فعال و ارتباط با پژوهشگران مقیم خارج از ایران است.

احمدی خاطرنشان کرد: در فن بازار امسال تلاش شده که شرکت های سرمایه گذار داخلی و خارجی حضور داشته باشند تا در پایان هفته پژوهش قراردادهای قابل توجهی منعقد شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به روزهای هفته پژوهش گفت: در روز بیست و سوم آذر، اولین روز هفته پژوهش با نام پژوهش، فناوری و مدرسه، زنگ پژوهش در دبیرستان فلسطین با حضور وزرای آموزش و پرورش، کشور و علوم زده می شود.

وی ادامه داد: روز دوم هفته پژوهش روز پژوهش، فناوری و صنعت است. همچنین روز سوم با عنوان پژوهش، فناوری و دیپلماسی علمی آغاز به کار می کند که در این روز جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر کشور با حضور رئیس جمهور، وزیر علوم ، وزیر بهداشت و سایر دستگاههای اجرایی برگزار می شود.

احمدی با بیان اینکه استانداردهای امسال نسبت به سالهای گذشته خاص بوده، اظهار داشت: تعداد پژوهشگران برتر نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است و این موضوع بیشتر به کیفیت انتخاب پژوهشگران ارتباط دارد نه به بودجه مالی وزارت علوم.

معاون پژوهشی وزارت علوم در خصوص اجلاس معاونین پژوهشی کل کشور توضیح داد و گفت: در روز 25 آذر اجلاس معاونین پژوهشی کل کشور با حضور تمامی مراکز دولتی و خصوصی برگزار می شود تا با سیاست های کلان در حوزه علمی آشنا و این موضوع را مطرح کنند و برنامه ریزی هایی برای آینده صورت گیرد. 26 آذرماه نیز ادامه نشست معاونین پژوهشی، کارگروه های تخصصی برگزار می شود.

به گفته وی، در حاشیه نمایشگاه تعداد 13 کارگاه آموزشی فن بازار برپا می شود و این فن بازارها بیشتر برای افرادی برگزار می شود  که به تجاری سازی محصولاتشان تمایل دارند. 

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: یکی از چالش های وزارت علوم عدم اعتقاد مدیران به پژوهش در ستاد وزارت علوم است و این باعث می شود که روسای دانشگاهها بودجه های پژوهشی خود را صرف مصارف دیگر کنند که نشان دهنده بی ارزش بودن پژوهش از دید روسا است.

وی با بیان اینکه در دانشگاهها زیر 5 درصد بودجه صرف پژوهش در دانشگاهها می شود، خاطرنشان کرد: ما از طریق هیات امنا، تصویب و ابلاغ کردیم که دانشگاهها نباید درصد اعتبارات پژوهشی خود را از 15 درصد کاهش دهند که باید این میزان در دانشگاههای برتر مانند دانشگاه صنعتی شریف بیشتر باشد.

احمدی افزود: مراکز پژوهشی باید 20 تا 30 درصد بودجه ها را صرف پژوهش کنند، این موضوع اجباری است و در پایان سال تمام دانشگاهها باید لیست عملکرد پژوهشی خود را ارائه کنند که باید طبق دستور عمل کرده باشند.

تعداد بازدید : 418

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید