شغل‌سازی برای دانشجویان رافراموش کنیم/ تجاری‌سازی فناوری کار دولت نیست

شغل‌سازی برای دانشجویان رافراموش کنیم/ تجاری‌سازی فناوری کار دولت نیست

کرج - معاون علمی‌وفناوری رئیس جمهور بابیان اینکه پژوهشگر در کشور خلاقیت برای تولید رانادیده می گیرد گفت: این رویکرد باید حذف شودکه برای دانشجویان امکانات تحصیل فراهم سازیم و سپس برایشان شغل درست کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، کارگروه پژوهشی استان البرز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سیدحمیدطهایی استاندار البرز و شماری از مدیران کل استان و روسای مراکز تحقیقاتی شامگاه چهارشنبه در سالن شهدای دولت استانداری در کرج برگزار شد.

سورنا ستاری در این نشست با بیان اینکه در گذشته در حوزه پژوهش اشتباهاتی داشته ایم که نباید بار دیگر تکرار شود،گفت: صرف هزینه در بخش های دولتی برای تجاری سازی طرح های علمی و پژوهشی کار اشتباهی بود که در گذشته انجام می شد.

وی تصریح کرد: سرمایه دولت نباید در بخش فناوری تجاری سازی شود، در صنایعی که به نوعی حمایت های دولتی پشت آن است می بینیم که ورشکستگی در انتظارشان بوده است.

ستاری ادامه داد: بودجه دولت باید تنها در حوزه و مرز دانش هزینه شده و از طریق ستادها و صندوق پژوهش در بنیاد ملی ایران در این خصوص هزینه  شود.

معاون علمی و تحقیقاتی رئیس جمهور تصریح کرد: به همین منظور نیز ۱۳ ستاد راهبردی در بخش های مختلف نفت، گاز و... هدفگذاری و اولویت گذاری کرده اند.

ستاری در ادامه با اشاره به نقش دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی در کشورهای توسعه یافته و نحوه استفاده مردم از محیط تحقیق و پژوهش تصریح کرد: امروزه در کشورهای پیشرفته بخشی از صنایع بزرگ دانشگاه ها را در دل خود جای داده اند و صنعت و دانشگاه را به یکدیگر پیوند زده اند و از سود حاصل آن بهره برداری می کنند این در حالی است که در کشور ما دانشگاه ها در دیواری محصور شده اند و با وجود اینکه دانشگاه جزئی از حامعه است حوزه تاثیرگذاری آن محدود و در دایره دانشگاه است.

وی شرکت های بزرگ را فاقد قابلیت نوآوری و ابتکار عمل دانست و ادامه داد: نوآوری در صنعت از شرکت های کوچک با ابتکار عمل و ایده و فکر خلق می شود، شرکت های بزرگ امروز قابلیت اینگونه معاملات را ندارند.

ستاری گفت: در نمایشگاه پژوهش و فناوری البرز شاهد خلق همین ایده های نو و بدیع بودیم که سرمنشاء معاملات تجاری گسترده ای نیز خواهد بود.

قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان هنوز اجرا نشده است

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید دانشی تولید شود که گره ای از مشکلات مردم باز شود، تصریح کرد: امروز شرکت هایی که در دنیا حرف اول را می زنند به دنبال حذف دودکش ها،تصفیه آب و... هستند، در واقع رویکرد اصلی در تولید علم از سوی این شرکت ها آن است که مشکلات مردم حل شود این رویه در کشور ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون علمی و پژوهشی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان افزود: قوانین حمایت از این شرکت ها هنوز اجرا نشده است و اولویت نخست ما نیز در اجرایی شدن این قانون خواهد بود.

وی تأکید کرد: امروز در بسیاری از کشورهای جهان با استفاده از قوانین حمایتی، اگر پژوهشگران تولید علمی داشته باشند که منتهی به تجاری سازی شده باشد تا ۱۵ سال معافیت مالیاتی در نظر می گیرند که ما با این فرایند هنوز خیلی فاصله داریم.

از پارک علم و فناوری البرز حمایت می کنیم

ستاری با بیان اینکه پژوهشگر در کشور خلاقیت برای تولید را نادیده می گیرد، تصریح کرد: این رویکرد در کشور باید حذف شود که برای دانشجویان امکانات تحصیل فراهم سازیم و سپس برایشان شغل درست کنیم! مقصود از دانشگاه آن است که افراد با ارتقاء سطح دانش و بینش خود بتوانند مبدع و خلاق باشند و با ایجاد اشتغال برای خود نه باری بردوش جامعه که بخشی از مشکلات کشور را نیز رفع کنند.

معاون علمی و پژوهشی رئیس جمهور ادامه داد: قرار نیست فردی درس بخواند و باری بر دوش جامعه باشد؛ بنابراین می بینیم که راه را اشتباه رفته ایم.

ستاری در محور دیگری از سخنان خود به معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان نیز اشاره کرد و گفت: دولت امسال معافیت مالیاتی را برای شرکت هایی که در سال ۹۲  دانش بنیان شده بودند، به تصویب رساند.

وی همچنین از حمایت پارک علم و فناوری البرز نیز خبر داد و گفت: وظیفه ما این است که از پارک علم و فناوری البرز حمایت کنیم و این آمادگی وجود دارد که اگر نیاز است کارگزاری شرکت های دانش بنیان با عاملیت بررسی طرح ها را در این استان داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه پژوهشگاه های گسترده ای در کشور داریم، تاکید کرد: باید روش های پژوهشی خود را عوض کنیم و سناریوهایی برای نوآوریم بچینیم، انتظارات هیچ وقت برآورده نشده زیرا بخشی از راه را اشتباه طی کرده ایم.

معاون علمی و پژوهشی رئیس جمهور تصریح کرد: امروز پژوهش درآمد زا است، بنابراین باید مدل های جدیدی را پیاده سازی کنیم، صندوق توسعه و نوآوری نیز در این مسیر از حمایت از طرح هایی که قابلیت تجاری سازی دارد، دریغ نمی ورزد.

تجاری سازی گیاهان دارویی بازار خوبی دارد

ستاری حمایت از مراکز رشد و شرکت های خصوصی جهت تبدیل علم و تجاری سازی را مهمترین رویکرد برشمرد و ادامه داد: " گیاهان دارویی" یکی از ستادهای فعال در این حوزه است که با تجاری سازی تمام شرکت ها ارتباط دارد؛ گیاهان دارویی فوق العاده پتانسیل های بالایی دارد و امروز جهت گیری مردم هم نسبت به این گیاهان افزایش یافته است و در بسیاری کشورها زمینه ساز تولید سرمایه و ایجاد بازار رقابتی شده است.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی با ارائه تسهیلات بدون در نظر گرفتن بازگشت سرمایه نسبت به پرداخت وام اقدام کرده و شرکت های دانش بنیان می توانند از این فرصت استفاده کنند.

ستاری گفت: تسهیلات در نظر گرفته شده برای طرح های دانش بنیان معادل مناطق محروم و با ۴.۵ درصد است.

تعداد بازدید : 611

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید