10 میلیون دانشجوی فارغ التحصیل مرتبط با فناوری ارتباطات

10 میلیون دانشجوی فارغ التحصیل مرتبط با فناوری ارتباطات

معاون وزير ارتباطات گفت: در حال حاضر10 ميليون دانشجوي فارغ التحصيل در حوزه هاي مرتبط با ارتباطات و فناوري اطلاعات داريم كه اين پتانسيل مي تواند جريان حركت به سمت سرويس هاي تكنولوژي محور را رقم بزند.

به گزارش خبرنگارمهر، همايش هفته پژوهش با عنوان دانشگاه فني و حرفه اي ، پيشرو در كسب و كار مولد  با حضور معاون وزير و رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران ، دبير كنفدراسيون صنعت ايران ، استادان ، مخترعان، پژوهشگران و مسوولين ستادي دانشگاه در سالن اجتماعات دانشگاه فني و حرفه اي  برگزار شد.

مهندس نصراله جهانگرد - رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران اظهارداشت: امنيت، اقتصاد، فرهنگ،‌ نيروي انساني، دغدغه هاي زيست محيطي و تحولات تكنولوژي از جمله مواردي هستند كه برنامه هاي توسعه كشورها با درنظرگرفتن آن ها تدوين مي شود.

وي افزود: مولد تكنولوژي، ‌حوزه علم و دانشگاه است و با تصحيح زنجيره توليد و تبديل آن به محصول و كاربرد مي توان ارزش افزوده خلق كرد.

وي خاطرنشان كرد: براي تحقق برنامه هاي افق 20 ساله كشور مي بايست از حوزه علم و دانش استفاده كرد و در همين راستا صنعت مي تواند با طرح مشكلات خود به دانشگاه‌ها، رابطه صنعت و دانشگاه را به صورت كاربردي، عملياتي كند.

معاون وزير ارتباطات با بيان اين مطلب كه در حال حاضر10 ميليون دانشجوي فارغ التحصيل در حوزه هاي مرتبط با ارتباطات و فناوري اطلاعات داريم كه اين پتانسيل مي تواند جريان حركت به سمت سرويس هاي تكنولوژي محور را رقم بزند تصريح كرد: نداشتن مهارت كافي يكي از نقاط ضعف در اين حوزه محسوب مي شود كه وجود دانشگاه هايي نظير دانشگاه فني و حرفه‌اي مي تواند تا حدودي اين مشكلات را مرتفع كند.

وي ادامه داد: تغيير سياست‌ها، ‌ارتقاء و گسترش دامنه فعاليت هاي آموزش عالي و اصلاح و افزايش ظرفيت نهادهاي دانش بنيان از جمله اقدام هايي است كه مي تواند در راستاي مهارت افزايي افراد تحصيل كرده مورد توجه قرار گيرد.

مقاله‌های علمی که باعث توسعه یافتگی نشد

در ادامه ، دكتر داریوش مهاجر، دبيركنفدراسيون صنعت ايران اظهار داشت:  مقايسه كشورهاي پيشرفته مثل آلمان و آمريكا با كشورهاي در حال توسعه مانند ايران نشان مي دهد كه انديشمندان ما بويژه در سال هاي گذشته در رشته‌هاي مختلف از علوم صنعتي تا علوم اجتماعي صدها مقاله در نشريات مختلف جهان به چاپ رسانده‌اند كه هرچند اين براي ارتقاء سطح علمي كشور خوب است ولي همانگونه كه در عمل مشاهده مي كنيم باعث توسعه يافتگي از جمله تبديل علم به فناوري و پس ازآن به ثروت صورت نپذيرفته است .

صدها پژوهش علمی در حالت تئوری باقی می ماند

وي بهره برداري را از نكات قابل ملاحظه در بخش پژوهش علمي عنوان كرد و افزود : صد ها پژوهش علمي در كشور ما انجام مي شود كه از بخش از اعتبار  علمي بالايي برخوردار است و پس از آن كه مطالعه مورد نياز بر روي آن انجام مي شود به كتابخانه ارجاع  و بايگاني مي شود  ولي در كشورهاي پيشرفته اغلب پژوهش ها از حالت تئوري به عملي در مي آيد و در حوزه صنعت از شكل مطالعه تئوري خارج شده و به فن آوري و تكنيك و سپس به اجرا تبديل مي شود..

همچنی دكتر مسعود شفيعي، رییس دانشگاه فني و حرفه اي و سرپرست دانشگاه جامع علمي و كابردي با گراميداشت روز دانشجو، پژوهش و تحقيق را توليد علم دانست و عنوان كرد : امروز آموزش هاي ما در سطح كشور بايد نافع و كارآفرين باشد.

وی با اشاره به صندلي هاي خالي و ظرفيت هاي باقيمانده دانشگاه هاي كشور و برخي تعاريف غلط از مفاهيم كار و دانش در كشور اظهار داشت : تعريف ناقصي از دانش در كشور وجود دارد و شايد نپرداختن دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالي كشور به تعريف درست، منجر به ايجاد يك ناهنجاري در نظام آموزش عالي كشور شده‌است.

تعداد بازدید : 530

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید