واکنش معاون وزیر به آمار تقلب علمی در ایران/ اخلاق پژوهشی تدوین می‌شود

واکنش معاون وزیر به آمار تقلب علمی در ایران/ اخلاق پژوهشی تدوین می‌شود

معاون پژوهش وزات علوم با اشاره به اینکه آمار تقلب علمی ایران در مجله ساینس بالا اعلام شده، خبر داد: با توجه به اینکه این آمار به صورت تحلیلی است، نمی تواند آمار صحیحی از تقلب های علمی کشورمان باشد.

وحید احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پایگاهی که در گزارش ساینس در خصوص تقلب های علمی آمار می دهد داوری نمی شود و به صورت کاملا تحلیلی میزان تقلبات علمی را گزارش می دهد.

وی با اشاره به اینکه البته ما نباید جزء کشورهایی با تقلب علمی بالا باشیم و این موضوع جای تامل دارد، اظهار داشت: در این گزارش، هرکسی با هرشرایطی به ارسال مقاله می پردازد به همین دلیل مقاله ها مورد ارزیابی دقیق قرار نمی گیرند.

وی با بیان اینکه باید حتما مجموعه هیات علمی، دانشجویان و دانشگاهها آموزش هایی در خصوص استانداردهای مقالات ببینند، افزود: البته ممکن است معیاری در این مقاله برای تقلب وجود داشته باشد که ایرانی ها از این موضوع بی اطلاع باشند، از این رو مقاله ایرانی جزو معیارهای تقلب های علمی قرار می گیرد و این آمار را بالا نشان می دهد.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه شاید گاهی به صورت ناخودآگاه و ندانسته استانداردهای مقالات علمی از سوی اساتید رعایت نمی شود، خاطرنشان کرد: این موضوع باید در کشور فرهنگ سازی شود تا بسیاری از مسائل در زمینه تقلبات علمی برطرف شود.

احمدی با بیان اینکه استانداردهای تقلب های علمی بین المللی است، ابراز کرد: همچنین باید در صدد باشیم تا قوانینی مشمول قانون تقلب مانند قوانین رانندگی داشته باشیم تا در نهایت عدم آگاهی ها در زمینه تقلب های علمی کمتر شود و همگام با استانداردهای بین المللی در کشور پیش برویم تا این آمارها از کشور منتشر نشود.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم که چنین آماری از ایران به ثبت برسد، گفت: اکنون ما در وزارت علوم مجموعه ای از اخلاق پژوهشی و استانداردهای پژوهشی را تهیه کرده ایم و به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می کنیم تا موضوع رعایت استانداردهای علمی در کشور فرهنگ سازی شود. در این ابلاغیه، نکاتی  که دانشجو و استاد باید در مقالات علمی خود به آن توجه کنند در کنار آیین نامه تخلفات علمی اعلام شده و به زودی به تمام دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد. 

به گزارش مهر، چندی پیش مجله ساینس گزارشی از آمار تقلبات علمی در کشورهای مختلف را اعلام کرد که در این میان آمار تقلب علمی در مقالات ایرانی نیز قابل توجه بود. 

تعداد بازدید : 561

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید