مشکل نبود آمار دقیق از مهاجرت نخبگان/ وظایف جدید وزارتین برای نخبگان

مشکل نبود آمار دقیق از مهاجرت نخبگان/ وظایف جدید وزارتین برای نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در امور سند راهبردی گفت: مشکل نبود آمار دقیق از مهاجرت نخبگان موجب شده تا سیاستگذاری‌ها در این زمینه با انحراف مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ۱۴۴ کارگروه مشورتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه که به بررسی روند اجرای " سند راهبردی کشور در امور نخبگان " اختصاص داشت، دکتر آریا الستی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در امور سند راهبردی نخبگان، گزارشی پیرامون این موضوع ارائه داد.

الستی گفت: بنیاد ملی نخبگان با دستور مقام معظم رهبری «مدظله العالی» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و این شورا برای تعیین خط مشی بنیاد، اسناد بالادستی " سند راهبردی کشور در امور نخبگان " و " آئین‌نامه نحوه احراز نخبگی" را نیز تصویب کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در این اسناد بستر‌سازی برای رشد و شناسایی نخبگان و تعریف از فرد نخبه و تکالیفی که این فرد در قبال جامعه خود بر عهده دارد تعیین و تبیین شده است.

وی گفت: اجرای دقیق این اسناد نیاز به یک مدیریت دقیق، هوشمند و شجاع دارد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون به خوبی از عهده این مدیریت بر آمده است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: یکی از ایرادات در روند کار بنیاد ملی نخبگان هنگامی ایجاد شد که بنیاد تصمیم گرفت بودجه را بین نخبگان تقسیم کند و در این زمینه از شاخص بندی های نادرستی تبعیت کرد.

 قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در امور سند راهبردی نخبگان گفت: متاسفانه تاکنون بنیاد ملی نخبگان بجای یافتن و پرورش استعدادهای واقعی که توانایی حل مشکلات کشور را دارند، به ساده‌ترین شاخص‌ها بسنده کرده است.

وی افزود: به رسمیت شناختن تنوع استعدادها و تغییر نگاه به نخبگان یکی از الزامات تحرک بیش از پیش در این زمینه است. استعدادهای درخشان و نخبگان کشور صرفا با معدل تحصیلی، مقاله ISI، رتبه در آزمون های سراسری، مدال در المپیادهای ملی و بین المللی، ثبت اختراع و ...  شناخته نخواهند شد.

در این جلسه و در بخش پیش از دستور اعلام شد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدامات خود را در خصوص تنظیم ظرفیت دانشگاهها به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اعلام کرده و مقرر شده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برنامه ۱۰ ساله به منظور ساماندهی جذب دانشجویان تدوین و به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه شود.

تعداد بازدید : 804

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید