ایجاد پارک فناوری تخصصی در حوزه نفت و گاز

ایجاد پارک فناوری تخصصی در حوزه نفت و گاز

وزیر علوم از آمادگی برای ایجاد پارک فناوری تخصصی در حوزه نفت و گاز خبر داد و گفت: 40 مخزن نفتی توسط شش دانشگاه کشور طراحی و تولید شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرهادی اظهار داشت: ایجاد فرصت تعامل میان فعالان این عرصه و بسترسازی مستحکم در این حوزه، تقویت مسیر رفاه و امنیت سیاسی و اجتماعی کشور را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به فوران اولین چاه نفت از یکصد سال گذشته در ایران، ادامه داد: در هر صنعتی ردپایی از صنعت نفت خام دیده می‌شود و امروزه شرکت‌های کوچک و بزرگ دنیا از اقتصاد نفت و گاز، بخشی از امور خود را به تحقیقات اختصاص داده‌اند.

وزیر علوم با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز بیست ساله کشور برای جایگاه نخست ایران در منطقه در عرصه علم و فناوری، گفت: در این راهبرد صنعت نفت می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

فرهادی با بیان اینکه نظام علم و فناوری نسبت به گذشته در جایگاه اهمیت بیشتری قرار گرفته است، افزود: در دوره جدید وزارت علوم بر اساس اسناد بالا دستی و تاکیدات مقام معظم رهبری در عرصه علم و فناوری توجه ویژه‌ای به ملی‌گرایی، دانشگاه‌های کارآفرین و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های دانش بنیان داشته است.

وی گفت: به استناد پایگاه اکسوپوس، ایران تولید اولین مقالات علمی را در منطقه به خود اختصاص داده است اما این رشد باید به توسعه پایدار بیانجامد.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها به عنوان جایگاه تولید علم و نیروی انسانی نقش مهمی را در اعتلای موفقیت‌آمیز تجاری‌سازی پژوهش ایفا می‌کنند، ادامه داد: دانشگاه تولیدکننده ثروت است و در این زمینه می‌تواند سیاست‌های راهبردی تعیین کند.

فرهادی با اشاره به بررسی الگوهای کشورهای پیشرفته در امر پژوهش و تحقیق، گفت: ایجاد ساختار مشترک ماموریت‌گرا می‌تواند در گسترش این بخش مفید واقع شود.

وی خاطر نشان کرد: برای مثال هم‌اکنون 40 مخزن نفتی توسط شش دانشگاه و با حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری طراحی و تولید شده است و از این قبیل پروژه‌ها می‌تواند کمک موثری به امر پژوهش در صنعت نفت داشته باشد.

وزیر علوم از آمادگی وزارت علوم برای ایجاد پارک فناوری تخصصی در حوزه نفت و گاز خبر داد و گفت: پیشنهاد می‌کنیم این موضوع با همکاری وزارت نفت در دستور کار قرار گیرد تا شاهد تجاری‌سازی پروژه‌های پژوهشی در حوزه نفت و گاز باشیم و هم‌اکنون قوانین و مقرراتی که مانع ایجاد این طرح است را بررسی خواهیم کرد.

تعداد بازدید : 711

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید