معرفی 9 محصول کشاورزی تراریخته اولویت دار

معرفی 9 محصول کشاورزی تراریخته اولویت دار

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: توليد گياهان تراريخته اولويت دار کشور براي تحمل تنش هاي زيستي و غير زيستي از دیگر اولویت های ستاد عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی قانعی درباره مهم ترین اولویت این ستاد در حوزه تولیدات، بیان کرد: مهم ترین اولویت ستاد توسعه زیست فناوری در حوزه تولیدات، مربوط به حوزه دارو می شود که دارو و پروتئین نوترکیب و آنتی بادی مونوکلونال که شامل دارو و پروتئین نوترکیب درماني، آنتي بادي هاي مونوکلونال درماني و آنتي بيوتيك هاي زيستي می شود.

وی افزود: تولید دارو و پروتئین نوترکیب برای بیماری های مشترك انسان و حيوان، عفونتهاي دستگاه تنفس، بيماري هاي واگير دار با شيوع، مرگ و مير و هزينه بالا مثل ايدز، سل، آنفولوآنزا و هپاتيت، ليشمانيوز جلدي و احشايي، بيماري قلبي و عروقي، سرطان، استئوپورز، سندرم متابوليت، بيماري مغز و اعصاب (سكته مغزي بيماري هاي دميليزان دژنراتيو و...) و بيماري هاي پوستي نیز جزء اولویت های اصلی تولیدات ستاد است.

قانعی درباره اولویت بعدی تولیدات ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، گفت: تولید واکسن و سرم انسانی و دامی، کیت های تشخیصی و بیوسنسور که برای تشخیص بیماری های انساني مانند سرطان، ديابت، بیماری های قلبي - عروقي، سوء مصرف مواد، بيماري هاي تيروئيد، استئوپورز، بيماري هاي خون (تالاسمي، اختلالات انعقادي) و عفوني استفاده می شود نیز از اولویت های تولیدی محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: این کیت های تشخیصی در حوزه درمان بیماری های گياهي مانند تشخيص عوامل بيماري زاي گياهي (جاروك ليموترش، رايزومونياي چغندر قند، تريستيزاي مركبات، گرينينگ مركبات ) مبتني بر آنتي بادي هاي مونوكلونال نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، در ادامه با اشاره به کاربرد این کیت های تشخیصی در درمان بيماري عفوني دام و طيور، بیان کرد: این کیت ها به خصوص در بيماري های نيوكاسل طيور ، برونشيت، گامبورو، آنفولانزاي مرغي از طریق آنتي بادي هاي مونوكلونال کاربرد دارد.

وی اظهار داشت: کاربرد دیگر این کیت های تشخیصی در حوزه بيوتكنولوژي غذايي و در توليد پروبيوتيك ها و غذا هاي فراسودمند، استارتر فرآورده هاي لبني، توليد و فرمولاسيون پروبيوتيك هايي كه به غذاهاي اثربخش و فرا ويژه اضافه مي شود، توليد پروبيوتيك ها به عنوان مكمل خوراك دام، طيور و آبزيان، جداسازي سويه هاي بومي شناسايي به تاييد رساندن و نگه داري به صورت كلكسيون و توليد بذر مخمري براي توليد مايه خمير و خميرترش است.

قانعی، تولید آنزيم هاي مورد استفاده در صنايع غذايي مانند آنزيم هاي مورد استفاده در صنايع آبميوه (پكتيناز سلولاز و....)، آنزيم هاي مورد استفاده در صنايع هيدروليز نشاسته (آميلاز و....)، آنزيم هاي مورد استفاده در صنعت توليد شربت غليظ شده فروكتوز (گلوكز ايزومراز )، توليد اسيدهاي آمينه مثل گلوتاميك اسيد و.... را از دیگر تولیدات و اولويت های بعدی تولیدی این ستاد را تولید سم و کود بيولوژيک، توليد ويروس هاي پاتوژن حشرات و توليد كود بيولوژيك این ستاد عنوان کرد.

قانعی، در ادامه با اشاره به دیگر اولویت های تولیدی ستاد توسعه زیست فناوری، گفت: تولید مواد و تجهيزات راهبردي و خدمات مرتبط با بيوتکنولوژي، تجهيزات راهبردي، مواد مصرفی محیط های کشت، خدمات جانبی مورد نیاز بیوتکنولوژی، توليدات مبتني بر مهندسي سلول و بافت، توليد فرآورده و ابزار مورد نياز در زمينه مهندسي بافت، ريزازديادي ارقام جديد گياهان اولويت دار کشور (باغي٬ دارويي و زينتي) و گياهان با ارزش صنعتي و گياهان در حال انقراض از دیگر اولویت های ستاد است.

وی توليد گياهان تراريخته اولويت دار کشور براي تحمل تنش هاي زيستي و غير زيستي را نیز از دیگر اولویت های ستاد عنوان کرد و افزود: كلزا (مقاوم به ريزش- مقاوم به آفات- مقاوم به بيماريها)، سويا (مقاوم به آفات- بيماريها و علف كش) ،پنبه ( مقاوم به آفات و بيماري ) ، چغندر قند( مقاوم به علف‌كش)، يونجه (مقاوم به آفات)، سيب زميني (مقاوم به آفات)، برنج (مقاوم به خشكي و افزايش كيفيت تغذيه اي)، گندم (مقاوم به خشكي) و جو (مقاوم به خشكي) در این حوزه در اولویت قرار دارند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، توليد ترکيبات فعال در گياهان دارويي و با ارزش صنعتي در پيشگيري و درمان بيماري هاي( ديابت٬ ام اس و سرطان ) با استفاده از روش هاي بيوتکنولوژي و توليد بذر هاي دست ورزي شده گیاهان(ذرت٬ دانه روغنی٬ علوفه) را نیز از اولویت های تولیدی ستاد بیان کرد.

قانعی با اشاره به اولويت بخش صنعت، معدن، نفت و محيط زيست، اظهار داشت: دانش فني توليد مواد شيميايي مختلف با روش بيوتكنولوژي، دانش فني توليد آنزيم، توليد مكمل هاي خوراك دام طيور و آبزيان، دانش فني فروشويي زيستي فلزات پرارزش از سنگ هاي معدني كم عيار (bioleaching )، دستيابي به دانش فني توليد سوخت هاي زيستي (biofuel)، كسب دانش فني زيست پالايي خاك هاي مناطق مختلف كشور به ويژه مناطق نفت خيز، كسب دانش فني افزايش برداشت از چاهاي نفت با روش ميكروبي و جمع آوري سويه هاي بومي مناسب براي افزايش برداشت از چاهاي نفتي نیز اولویت های بخش صنعت، معدن، نفت و محیط زیست است.

تعداد بازدید : 736

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید