مقاله محقق پژوهشگاه نفت " مقاله داغ" شد

مقاله محقق پژوهشگاه نفت " مقاله داغ" شد

دستاورد محقق ایرانی پژوهشگاه نفت در خصوص استفاده از مایعات یونی برای کاهش خطرات گاز سمی سولفید هیدروژن در مناطق نفت خیز، در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسید و به عنوان مقاله داغ -HOT Paper - شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برتر شدن مقالات پژوهشگاه صنعت نفت در عرصه بين‌المللي ، سهم توليدات علمي اين مركز را در ميان ساير دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي جهان ارتقاء خواهد داد و بازتاب اين موفقيت و موفقيت‌هاي بيشتر نيز باعث مطرح شدن این پژوهشگاه به عنوان يك مرجع علمي در سطح جهان خواهد شد.

یکی از این افتخارات، چاپ مقاله محقق پژوهشگاه نفت در خصوص استفاده از مایعات یونی برای کاهش خطرات گاز سمی سولفید هیدروژن است که در مجله معتبر جهانی چاپ شده است.

دكتر علي اكبر ميران بيگي، پژوهشگر پژوهشكده پالايش پژوهشگاه صنعت نفت درباره دستاوردهاي اخيرش طي انجام پروژه‌هاي پژوهشي خود، گفت: از سال 1384 تاكنون پروژه‌هاي مختلفي در حوزه به كارگيري مايعات يوني در حوزه صنعت نفت به منظور بومي‌سازي آن در داخل كشور انجام شده است.

وي افزود: طي سه سال گذشته با انجام يك پروژه پژوهشي با همكاري شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، مايعات يوني به عنوان افزايه‌هايي جهت كنترل و كاهش ميزان H2S  ( سولفید هیدورژن) و تركيبات سبك گوگردي نظير COS,CS2, متيل و اتيل مركاپتان به خدمت گرفته شدهاند كه نتايج رضايتبخشي را در اين حوزه به دنبال داشته است.

ميران بيگي با بيان اينكه متاسفانه به دليل فقدان خواص فيزيكي و شيميايي بسياري از مايعات يوني، امكان اطلاع از اينكه چه مايع يوني براي كدام حوزه از علوم و فنون قابليت استفاده دارند، ميسر نيست اظهار داشت: در كارهاي اخير انتشار يافته، دو مقاله ISI در زمينه بررسي خواص فيزيكي، شيميايي و الكتروشيميايي مايعات يوني در مجله تخصصي Journal of Molecular liquids به چاپ رسيده كه در ماههاي اوليه به عنوان HOT Paper شناخته شده و طي چهار سال متوالي اين مقام را در Science Direct حفظ کرده و داراي بيشترين ارجاعات در نوع خود بوده است.

وي افزود: اين در حالي است كه هر سه ماه يكبار مجددا مقالات بررسي شده و بسياري از آنها در بازه زماني فقط سه ماه انتخاب مي شوند.

ميران بيگي با بيان اينكه مايعات يوني به عنوان نمك‌هاي مذاب به شمار مي‌آيند كه نقطه ذوب آن‌ها كمتر از صد درجه سانتيگراد بوده و در دماي طبيعي دسته‌اي از آنها به صورت مايع هستند، افزود: برخلاف بسياري از مايعات مرسوم كه از نظر ساختاري خنثي‌اند، اين دسته از مواد، از يون‌ها و زوج‌هاي يوني تشكيل شده به طوري كه از قابليت هدايت الكتريكي خوبي برخوردارند.

اين مقام مسئول تاكيد كرد: امروزه مايعات يوني به عنوان حلال‌هاي ‌سبز و سازگار با محيط زيست شناخته شده‌اند كه به دليل خواص ارزشمندشان از جمله فشار بخار اندك، نقطه اشتعال و تجزيه حرارتي بالا و رسانايي و پايداري شيميايي خوب، نقش آن‌ها را در بسياري از حوزه‌هاي علوم و فنون پر رنگ‌تر ساخته است .

اين عضو هيئت علمي پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: بر اساس برآوردها امروزه مي‌توان با استفاده از آنيون‌ها و كاتيون‌هاي آلي، بيش از هزاران تركيب از مايعات يوني را سنتز كرد، به گونه‌اي كه در حال حاضر تعداد كثيري از آن‌ها در حوزه‌هاي مختلف صنعت كاربردي شده و در صنعت نفت در زمينه گوگرد‌زدايي، شيرين‌سازي، آروماتيك‌زدايي، ازدياد برداشت و افزايه‌هاي مورد نياز اين صنعت،‌ رو به توسعه است.

وي با بيان اين‌که مايعات يوني، به عنوان تركيبات سازگار با محيط زيست شناخته شده‌اند، افزود: با برداشته شدن موانعي از جمله قيمت تمام شده و انبوه‌سازي آن، در آينده جايگزين مناسبي براي بسياري از حلال‌هاي سمي و فرار خواهند بود.

ميران بيگي گفت: با توجه به روند رو به رشد اين حوزه از علم كه به طور جدي از سال 1980 تاكنون هم‌تراز با تكنولوژي نانو در دنيا توسعه يافته است، به محققين و اساتيد علوم و مهندسي توصيه مي‌شود بخشي از طرح‌هاي پژوهشي خود و دانشجويان را در حوزه‌هاي سنتز، كاربرد و تهيه خواص فيزيكي و شيميايي آن‌ها در زمينه‌هاي بالادستي و پايين دستي صنعت نفت تعريف كنند؛ به طوري‌كه اين رشته از علوم جايگاه اصلي خود را در صنعت نفت و در سطح كشور پيدا كند.

تعداد بازدید : 525

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید