رمزگشایی ریزترین موجودات اقیانوسی از فضا

رمزگشایی ریزترین موجودات اقیانوسی از فضا

ناسا با استفاده از تصاویر بی سابقه ماهواره ای به بررسی چرخه دسته ای از ریزترین موجودات زمین می پردازد که با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نیستند!

به گزارش خبرگزاری مهر، در یکی از بی سابقه ترین تصاویری که ناسا با استفاده از ماهواره Landsat 8 تهیه کرده جمعیت عظیم فیتوپلانکتون ها به نمایش گذاشته شده است.

در این تصویر دیدنی که مربوط به نواحی اقیانوسی نزدیک به آلاسکا است، جمعیت عظیم فیتوپلانکتون ها همچون گرداب بزرگی به رنگ سبز و آبی کم رنگ دیده می شود.

فیتوپلانکتون ها دسته ای از پلانکتون ها هستند که توانایی خودپروردگی دارند. اغلب این موجودات، بسیار ریز هستند و به همین دلیل با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیستند با این حال اگر شمار آنها در نقطه ای از اقیانوس قابل توجه باشد ممکن است آب آن منطقه را به رنگ سبز تغییر دهد.

در تصویر ماهواره ای اخیر ناسا تجمع عظیم فیتوپلانکتون ها در نزدیکی جزایر Pribilof آلاسکا در روز 22 سپتامبر سال 2014 به نمایش درآمده است. البته ناسا این تصویر را به تازگی منتشر کرده است.

فیتوپلانکتون ها گرچه بسیار ریز هستند اما نقش حیاتی در چرخه اقیانوس ها دارند. آنها غذای موجودات کوچک دریایی محسوب می شوند که آنها نیز به نوبه خود غذای ماهی های کوچک می شوند.

تجمع عظیم این ریزجانوران در فصل بهار شروع به گسترش کرده و این زمانی است که با ذوب شدن یخ ها، مواد مغذی به وفور در سطح آب پیدا می شود و از این طریق فیتوپلانکتون ها به خوبی تغذیه می شوند. اما با فرارسیدن تابستان و گرم شدن آب این موجودات به تدریج می میرند.

به تازگی محققان دانشگاه ارگان مطالعه گسترده ای را برای رمزگشایی از اکوسیستم پیچیده فیتوپلانکتون ها آغاز کرده اند تا مدل های مختلف توزیع آنها در اقیانوس ها را متوجه شوند.

 

آنها معتقدند تصویر ماهواره ای اخیر ناسا از فیتوپلانکتون های آلاسکا تأثیر بسزایی در توسعه تحقیقاتشان خواهد داشت.

تعداد بازدید : 497

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید