آمار تولید علم ایران در 2015/ معرفی پراستنادترین دانشمندان ایرانی

آمار تولید علم ایران در 2015/ معرفی پراستنادترین دانشمندان ایرانی

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به رتبه 20 ایران در پایگاه استنادی web of science گفت: پژوهشگران کشور در سال 2015 میلادی که 16 روز از آن سپری شده موفق به انتشار 973 مقاله شدند.

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تامسون رویترز منبع اطلاعاتی مهم جهانی است که در حرفه های مختلف و کسب و کارهای گوناگون از اطلاعات متنوع این پایگاه استفاده می شود.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: این پایگاه در ایران بیشتر به آی اس آی معروف است و اکثر دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور از آن استفاده می کنند

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی خاطر نشان کرد: گرچه تامسون رویترز زیر سیستم های گوناگون دارد که از هر کدام بر حسب نیاز علمی و فنی استفاده می شود، اما در این بین web of science در تحلیل استنادی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این پایگاه جامع ترین و متنوع ترین پلاتفرم پژوهشی جهان محسوب می شود.

چهره ماندگار علمی کشور افزود: در بررسی تولید علم ایران و تعدادی از کشورهای اسلامی که در انتشار مقالات علمی در نشریات معتبر بین المللی از سایر کشورهای اسلامی شاخص تر هستند بر اساس web of science داشمندان و پژوهشگران کشور تنها در سال 2015 میلادی که شانزده روز از آن سپری شده است موفق به انتشار 973 مقاله شده اند.

وی خاطر نشان کرد: ترکیه در این بازه زمانی 715 مفاله، مالزی 368 مقاله، عربستان سعودی 352 مقاله، مصر 287 مقاله، و پاکستان نیز 150 مقاله منتشر کرده است.

عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: البته، این آمارها در روزها و ماه های آینده تغییر خواهد کرد و آنچنان که تحلیل آمارهای تولید علم ایران در سال های گذشته نشان می دهد ایران همواره در این پایگاه استنادی جزو 20  کشور برتر جهان است.
 
دکتر مهراد به کل آمار تولید علم ایران در قالب مقالات علمی نیز پرداخت و افزود: دانشمندان و پژوهشگران ایران در طی زمان های گذشته بر رویهم 233889 مدرک تولید کرده اند که از این تعداد تنها 179984 مورد به مقالات علمی، 31140 مورد به مقالات کنفرانس ها، 16096 مورد به چکیده نشست های علمی و بقیه به سایر اشکال اطلاعات علمی تعلق دارد.

وی ادامه داد: نخستین مقاله علمی این سال ها که از بالاترین استناد برخوردار است در حوزه فیزیک در سال 2012 میلادی منتشر شده و نام دانشمندان بسیاری از کشورهای مختلف در این مقاله مشاهده می شود که از ایران اسامی فرهاد اردلان، حسام الدین ارفعی، حامد بخشیان سهی، محسن اعتصامی، فهیمی، مجید هاشمی، غلامرضا جعفری، محسن خاکزاد، مجتبی محمدی نجف آبادی، سعید پاک طینت، صرافزاده، و مریم زینلی به چشم می خورد که از نظر وابستگی سازمانی به پژوهشگاه دانش های بنیادی ارجاع شده است. این مقاله 1925 بار مورد استناد قرار گرفته است.

وی افزود: دومین و سومین مقاله پر استناد که هر کدام 1161 بار مورد استناد قرار گرفته است به ترتیب به محمد رضایی، یعقوب اسدی، محمد رضا میلانی حسینی، الهام آقایی، فردین احمدی و ثنا بریجانی تعلق دارد که در حوزه پژوهشی بیو شیمی، بیولوژی مولکولی و شیمی در سال 2006 منتشر شده است. سومین مقاله نیز در سال 1999 توسط تعدادی از دانشمندان جهان منتشر شده که در آن نام محمد لامعی رشتی متخصص برجسته ایرانی که سازمان انرژی اتمی به عنوان وابستگی سازمانی ارائه شده است به چشم می خورد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: کل مدارک کشورهای ترکیه، مصر، مالزی، عربستان سعودی، و پاکستان به ترتیب 373346 مدرک، 128167 مدرک، 107570 مدرک، 87656 مدرک و 65408 مدرک است.

تعداد بازدید : 609

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید