ساخت نانوذرات اكسيدآهن با قابليت درمان سرطان پروستات

ساخت نانوذرات اكسيدآهن با قابليت درمان سرطان پروستات

پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير نوعي نانوذرات آهن با پوشش هيالورونيك اسيد با قابليت استفاده در درمان سرطان پروستات ساختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سهند ميرزايي - پژوهشگر طرح، با اشاره به اينكه درمانهاي کنوني سرطان پروستات هر يك  عوارض خاص خود رادارند،گفت: يافتن درمانهاي جديد كه با آسيب كمتر بتوانند موثرتر عمل كنند يكي از خواست هاي پژوهشگران است.

وي افزود: در اين طرح با هيالورونيك اسيد به عنوان ماده اي که مي تواند پيوند خوبي با گيرنده سي سي دي ۴۴ سلول هاي سرطاني به وي‍ژه سرطان پروستات ايجاد كند به عنوان پوشش نانوذرات اكسيد آهن استفاده شد.

ميرزايي علت انتخاب نانوذرات آهن را هم ارزاني و در دسترس بودن دانست و گفت: از آن جهت كه پروتئين هيالورونيك در بدن به مقدار زياد وجود دارد، مشكلي از نظر زيست سازگاري به وجود نخواهد آمد.

وي اضافه كرد: با قرار گرفتن ذرات آهن پوشش داده شده با اسيد هيالورونيك در محل تومور كه در مورد پروستات با تزريق در غده انجام مي شود، اين ذرات به كمك اسيد هيالورونيك به سلول هاي سرطاني متصل مي شوند، سپس با اعمال ميدان مغناطيسي مي توان سلول هاي سرطاني را با بالا بردن دما و تشديد امواج الكترومغناطيسي و تغيير سوخت و ساز سلول هدف قرار داده و قدرت تكثير آنها را از بين برد.

پژوهشگر طرح، با اشاره به موفقيت نانوذرات آهن پوشش داده شده با اسيد هيالورونيك در مرحله آزمايشگاهي گفت: تعداد سلول هاي نمونه سرطاني پس از ۳ روز كاهش قابل توجهي نشان داد.

وي مرحله بعدي اين پژوهش را از يك طرف بهينه سازي پوشش نانوذرات و از طرف ديگر آزمايش روي حيوانات ذكر كرد.

تعداد بازدید : 488

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید