افراد چاق کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند!

 افراد چاق کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند!

محققان علوم پزشکی نتایج عجیب مطالعاتی را منتشر کرده اند که نشان می دهد افرادی که در میانسالی به چاقی مبتلا می شوند کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل در سالمندی قرار می گیرند!

به گزارش خبرگزاری مهر، چاقی و اضافه وزن با بسیاری از مشکلات و اختلالات حوزه سلامت در ارتباط است که از آن جمله می توان به دیابت، انواع مختلف سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی اشاره کرد.

اما بر اساس تازه ترین مطالعه صورت گرفته در این خصوص مشخص شده است که افرادی که در میانسالی چاق می شوند، به احتمال کمتری در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و جنون در دوران پیری قرار می گیرند. در زوال عقل فرد سالمند بخشی یا تمامی از حافظه خود را از دست داده و در عین حال سطح مطلوب عملکرد وی تا حد زیادی افت می کند.

نتایج مطالعه اخیر که در نشریه Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده خط بطلانی بر یافته های قبلی می کشد، یافته هایی که نشان می دادند ابتلا به چاقی خطر جنون و زوال عقل را در سالمندی افزایش می دهد.

تیمی متشکل از محققان بریتانیایی به سوابق پزشکی حدود دو میلیون بیمار با میانگین سنی ۵۵ سال دسترسی داشته و به مطالعه آنها پرداخته اند. این داده ها مربوط به سال ۱۹۹۲ به این سو می شود. در همین حال محققان شاخص توده بدنی (BMI) بیماران مبتلا به زوال عقلی را نیز مورد بررسی دقیق قرار دادند.

در خلال این مطالعه مشخص شد افرادی که از کمبود وزن رنج می برند تا ۳۵ درصد بیشتر از افراد عادی در معرض خطر ابتلا به سطحی از زوال عقل قرار دارند.

این تحقیقات همچنین نشان داد افرادی که بسیار چاق هستند – و شاخص توده بدنی آنها بیشتر از ۴۰ کیلوگرم بر مترمربع است – در قیاس با افراد عادی تا ۲۹ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

محققانی که این بررسی را انجام داده اند از نتایج به دست آمده حیرت زده شده اند.

تعداد بازدید : 524

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید