صدفهای خوراکی هم سرطان خون می‌گیرند!

 صدفهای خوراکی هم سرطان خون می‌گیرند!

دانشمندان در کمال شگفتی متوجه شده اند سلولهای سرطانی شناور در اقیانوس می تواند به ابتلای صدفهای خوراک به نوعی سرطان شبیه سرطان خون منجر شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بسیاری از نقاط جهان استفاده از صدفهای خوراکی به عنوان ماده غذایی پرطرفدار رایج است. اما اکنون دانشمندان دریافته اند این احتمال وجود دارد که با تأثیرگذاری سلولهای سرطانی شناور در اقیانوس ها، این جانوران مبتلا به سرطان شوند.

اکثر سرطانها در نتیجه لطمات وارد آمده به سلولها ایجاد می شود که در نتیجه آن سلولها به طرز عجیب و غریب و غیرقابل کنترلی تکثیر می شوند.

در بسیاری از موارد سرطان به خودی خود قابلیت سرایت بین ارگانیسمها را ندارد. با این حال تنها چند نوع محدود از سرطانها (مانند نوعی جانور ساکن در تاسمانی که در آن سرطان مستقیما از حیوانی به حیوان دیگر منتقل می شود) وجود دارد که فرآیند انتقال به شکلی مستقیم روی می دهد.

در مقاله ای که در نشریه Cell منتشر شده است، محققان دریافته اند سناریوی مشابهی میان صدفهای خوراکی آبهای آمریکای شمالی وجود دارد. آنها کشف کرده اند که انبوهی از صدفهای خوراکی جزیره Prince Edward Island (در حد فاصل کانادا تا نیویورک)  مبتلا به نوعی سرطان شبیه سرطان خون هستند.

این محققان دریافته اند صدفهای خوراکی سرطانی همگی دارای توالی ژنتیکی مشابهی در سلولهای سرطانی شان هستند.

نظریه مطرح شده در این خصوص این است که عامل سرطانی مشابهی در حال مبتلا کردن صدفهای خوراکی بالا و پایین ساحل شرقی آمریکای شمالی است.

تعداد بازدید : 534

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید