فرمول دردناک ناسا برای خداحافظی همیشگی با هابل

فرمول دردناک ناسا برای خداحافظی همیشگی با هابل

ناسا از هم اکنون به روزی فکر می کند که چگونه باید با تلسکوپ فضایی هابل خداحافظی کند! دو گزینه وجود دارد: شیرجه مرگبار در اقیانوس آرام یا رهاسازی در فضا!

به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ فضایی هابل اکنون ۲۵ ساله شده است اما قرار نیست «چشم بیدار زمین» همیشه پابرجا بماند. دانشمندان ناسا برآورد می کنند که این تلسکوپ حداقل تا سال ۲۰۲۰ همچنان به فعالیتهای رصدی خود ادامه دهد اما از آن زمان به بعد دیگر نباید انتظار آن را داشت که عملکرد این دستگاه ارزشمند همچون گذشته باکیفیت باشد.

هابل در آوریل سال ۱۹۹۰ به همراه شاتل دیسکاوری راهی فضا شد و طی یک ربع قرن ضمن تهیه تصاویر دیدنی از اعماق کیهان، دانش اخترشناسی را دگرگون کرده است.

تأیید این واقعیت که رشد و توسعه عالم در حال سرعت یافتن است از مهمترین دستاوردهای این تلسکوپ فضایی به شمار می آید.

در حد فاصل سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۹ در مجموع ۵ مأموریت تعمیر و نگهداری برای این تلسکوپ فضایی انجام شد و پس از بازنشسته شدن شاتلهای فضایی که تنها وسیله رسیدن فضانوردان به این تلسکوپ به شمار می آمد، ناسا دیگر راهی برای رسیدن به آن در اختیار ندارد. از این رو عملا می توان گفت شمارش معکوس برای خداحافظی با هابل آغاز شده است.

تا لحظه ای که هابل رسما بازنشسته می شود ناسا زمان دارد تا درباره چگونگی خداحافظی با آن تصمیم بگیرد. این تلسکوپ فضایی در ارتفاع ۵۶۸ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد اما با گذشت زمان و به جهت تأثیرپذیری از کشش اتمسفری، مدار آن تغییر می کند. این بدان معناست که ناسا باید به زودی تصمیم نهایی خود را اتخاذ کند.

یک راه پیش رو این است که با کم شدن ارتفاع، نهایتا هابل در اقیانوس آرام منهدم شود. اما راه دومی نیز وجود دارد و آن اینکه با افزایش ارتفاع مداری، این تلسکوپ فضایی در فضا رها شود. در این صورت برای چندین دهه شاهد غوطه ور خوردن هابل در فضای اطراف زمین خواهیم بود.

تعداد بازدید : 514

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید